Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 1986Linus
#1535639
Till kurvljuset,

Ballasten har jag bytt vid tidigare tillfälle när lampan slocknade,

Finns det nått inne i lampan som kan gå sönder tex motorn? Som jan ge samma felkod?
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1535641
När min strålkastare väl hade tagit stryk av fukten, så tappade motorn bort sig totalt och försöker gå ännu längre åt fel håll, trots bytt enhet. Så i mitt fall slutade det med att jag köpte ett par bättre begagnade strålkastare.

Hade dock flera skäl till att byta mina, inte bara motorn, så kan man man laga är det ju troligen billigare (när man väl kommer på vad som är fel).
av 1986Linus
#1535649
Ok. Jag sneglar lite på ett par begagnade. Men det verkar inte finnas jätte många av dom, har ev en höger lykta jag kan låna för att testa om det funkar med nivå regleringen.


Men hur kommer det sig att den vänstra lyktan på den högra sidan inte vill nivå reglera? Är det för att dom är programmerade vänster respektive höger sida?
av Mackansglt
#1535715
Jag har för att jag har läst att det är olika kabelanslutningar mellan höger och vänster ljus. Du får ställa lycktorna bredvid varandra och jämföra kabel färger i kontakten. Jag har också problem med mina Xeon ljus. Dom går ner men vill inte gå tillräckligt högt upp. Har läst felkod som varnar för främre givaren. Väntar på bättre väder innan jag tar tag i detta.
av 1986Linus
#1535735
Ok. Just nu har jag plockat bort lampan och kikar lite på motorn för höjdregleringen, en sak jag noterade är att den inte går att motionera för hand, borde man inte kunna det? Ser inte ut att va nån stark motor direkt.

Bifogar artikelnr så man kan se motorn, kanske nån haft lös den som kan svara på om den ska gå att snurra för hand. ZKW 6333111499
av 1986Linus
#1536036
Testat att byta sensorer i hjulhusen på höger sida ( beställde en som ska sitta fram, men testade den även bak)

När jag drog ur kontakten till givaren bak och bilen igång så satte den en felkod, kunde släcka den utan bekymmer, så därav att man får anta att givarna funkar.

Så det som är testat nu är

1: Styrenhet för kurvljus/nivå reglering

2: Nivå sensorer i höger hjulhus fram och bak

Så nu är mitt nästa steg att flytta över vänstra sidans motor till högra sidans lykta och tvärtom.

Cirkusen fortsätter :sick:
av 1986Linus
#1536065
Beställde den från bildelsbasen.

Testade att byta plats på motorerna, men felet kvarstår. Så nu lutar det åt att testa med en ny höger lykta.

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]