Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rost
#1535295
Jag har en V70 D3-2016 som gått drygt 22 000 mil. Det är en Classic och jag hade därför förhoppningar om att den därför skulle hålla när jag köpte den (hade då gått 17 000 mil). Sedan slutet av 2019 har dock två drivaxeldamasker gått sönder. Första gången (yttre damasken) missade verkstan detta och hela drivaxeln fick bytas (bara knuten fanns inte att få tag i då årsmodellen var för ny). Kostnad 10 000 kr. Året efter gick damasken (tror det var inre) på andra sidan. Kostnad 6 000 kr. Har aldrig hört talas om detta fel tidigare. Har jag haft otur eller är det normalt att damaskerna går sönder? Tror ni jag kan räkna med att bilen håller bättre framöver eller ska jag sälja och skaffa en nyare bil? Skulle helst vilja köra vidare och ha bilen kvar som en framtida trotjänare. Men inte om den foertsätter att kosta så här mycket i rep....
av HakanF
#1535299
Damasker kan gå sönder men det är inte vanligt. Vem lagade bilen? Garanterat att det finns lösa yttre drivknut men inte inre.
Gå in på Autodoc.se skriv in regnr så ser du om det finns lösa drivknutar finns det bu så fanns det -19
Nästa gång du ska reparera något lämna till en annan verkstad.
av Jonas_latt
#1535306
HakanF skrev: lör 25 mar 2023, 19:44 Damasker kan gå sönder men det är inte vanligt. Vem lagade bilen? Garanterat att det finns lösa yttre drivknut men inte inre.
Gå in på Autodoc.se skriv in regnr så ser du om det finns lösa drivknutar finns det bu så fanns det -19
Nästa gång du ska reparera något lämna till en annan verkstad.
Inte helt säkert att det finns lösa.
Jag har en xc60 det finns inte lösa att köpa. Ändå om det står att det finns på autodoc så passar de inte.
av HakanF
#1535362
Jonas_latt skrev: Inte helt säkert att det finns lösa.
Jag har en xc60 det finns inte lösa att köpa. Ändå om det står att det finns på autodoc så passar de inte.
Jag tvivlar men även byta en drivaxel för 10 000 är bra betalt Drivaxel 2-4000 bytet är enkelt max en timme
S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]