Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rost
#1535286
Har en V70 fr 2016 och får ständigt felmeddelande om låg batterispänning men av startmotorn att döma är batteriet fräscht. Bilens start/stopp funkar mycket sällan, radion stängs av ganska omgående efter att motorn stängts av. Verkstan sa att systemet är mkt känsligt men jag har inte hört andra som har samma problem. Var ligger felet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535288
Har hjälp "folk" i min närhet med detta, batteriet har inte full kapacitet längre och behöver bytas. Det är dock ingen brådska, men till nästa vinter är det kanske dags. Felkoderna kanske försvinner vid varmare väder, men batteriets kapacitet blir aldrig bättre.
av Rost
#1535289
OK, tack. Det innebär alltså att batteriet är för dåligt för att klara alla "moderna" tilläggsfunktioner som dieselvärmare, start/stopp med mera. Samtidigt kan det vara helt OK om man begränsar uppgiften till att driva startmotorn. Är det så jag ska förstå detta?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1535290
Du kan ju alltid börja med att ladda upp batteriet, plus på pluspolen och minus på en jordpunkt.
Då ser man sedan hur pass omgående detta kommer tillbaka.
av JcN
#1535349
Vi hade detta meddelande tidigare under vintern. Stödladdade då och då. Lämnade till slut in för felsökning/kontroll batterier. Startbatteriet hade god kondition medans lilla batteriet var något sämre men inte alarmerande. Verkstaden laddade över dagen och nollställde därefter batteriövervakningen. Fungerat felfritt sedan dess.
Tilläggas skall är att startbatteriet är bytt innan vi köpte bilen och var oklart om övervakningen nollställts vid byte.

// Jonas
av VolvoJull3
#1535378
Jag laddar mitt batteri över natten minst 1ggn i månaden, under vintertid. Just för att man använder dieselvärmaren så frekvent.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1535935
Sådär blir det ibland, särskilt på vintern. Vid något tillfälle när jag fick problemet trots att batteriet borde vara bra gjorde jag den "hemfixnollställning" av batteriräknaren som man kan göra själv. Det hjälpte då.
av hakano
#1535991
apersson850 skrev:Sådär blir det ibland, särskilt på vintern. Vid något tillfälle när jag fick problemet trots att batteriet borde vara bra gjorde jag den "hemfixnollställning" av batteriräknaren som man kan göra själv. Det hjälpte då.
Och det är?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1535993
hakano skrev: fre 31 mar 2023, 08:51
apersson850 skrev:Sådär blir det ibland, särskilt på vintern. Vid något tillfälle när jag fick problemet trots att batteriet borde vara bra gjorde jag den "hemfixnollställning" av batteriräknaren som man kan göra själv. Det hjälpte då.
Och det är?
Testa detta...

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen