Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535244
Hej!

Har en V70 1.6d 2011 där jag märkte igår att bromsarna sjunker när jag bromsar "normalt" vid färd. Har inte varit så innan. Och tar lååångt ner och sjunker märkbart under bromsningen. Har inte bytt bromsar eller dylikt nyligen så förstår inte varför.

- Testade panikbroms på grusväg och funkar utan problem.
- med tänding på utan motorn igång så kan man pumpa upp tryck. Startar jag sedan sjunker den till botten vid tryck, alltså inte bara nån cm som vanligt.

Är det måhända huvudbromscylindern? Lätt att byta? Vad behöver man isåfall tänka på? Går det att undvika luftningen på nått sätt efter byte (om man måste göra det)?
#1535264
Typiskt för sliten kolvpackning inne i huvudcylindern brukar ju vara att om man stampar distinkt och hårt så fungerar det som vanligt med om man trycker försiktigt så sjunker pedalen sakta..
En läcka ute vid något bromsok eller rörkoppling gör också att pedalen sjunker men då förlorar man förstås bromsvätska i behållaren efterhand..
En läcka förbi kolvpackningen inne i huvudcylindern eller inne i ABS-ventilblocket gör däremot att den läckande vätskan går tillbaka till behållaren.
#1535269
Erik Å skrev:Typiskt för sliten kolvpackning inne i huvudcylindern brukar ju vara att om man stampar distinkt och hårt så fungerar det som vanligt med om man trycker försiktigt så sjunker pedalen sakta..
En läcka ute vid något bromsok eller rörkoppling gör också att pedalen sjunker men då förlorar man förstås bromsvätska i behållaren efterhand..
En läcka förbi kolvpackningen inne i huvudcylindern eller inne i ABS-ventilblocket gör däremot att den läckande vätskan går tillbaka till behållaren.
Låter mycket rimligt. Har förstått att man inte bör köpa begagnad cylinder, då ringar o tätningar etc torkar, men ny verkar kosta 3400 kr. :O Tankar kring det?

Sen en fråga som jag egentligen vet svaret på men... kan jag köra såhär ett tag eftersom det ändå funkar? Eller kommer det bli sämre och sämre tills jag inte kan bromsa alls?
#1537992
Bytte huvudbromscylindern, (till en begagnad) och funkade bra i nästan 3 veckor, men nu är samma problem tillbaka, fast kanske ännu värre. Där kanske jag fick för att jag köpte begagnad? Men är det troligt att den blev kass på så kort tid om den ändå funkade bra till att börja med? Eller har jag nått annat problem som jag missar? Oljan verkar inte sjunka i behållaren och har inte sett några fläckar.
#1537995
Kan tillägga att jag drog av avluftningsnippeln på vänster fram när jag luftade efter cylinderbytet, vilket resulterade i att just det oket aldrig luftades. Så bromsen var lite svampig, men tog ändå bra och sjönk inte hela vägen till golvet innan idag. Det kan väl ändå inte vara det som spökar nu? Tar verkligen inte alls längre.
#1537997
Har du råkat trampa pedalen i golvet under arbetet? Sånt brukar inte packningarna inne i huvudcylindern må bra av..
Och som sagt tidigare, ventilblocket i ABS-enheten har mandat att släppa ut bromstrycket tillbaka till behållaren, det är ju precis så det förhindrar hjullåsning.
Fastnar någon ventil så lär sånt kunna hända även då ABS inte jobbar..
#1537999
Hmm.. vetefan, tror inte det. Och funkade ju bra i ca tre veckor efter bytet, så verkade ju varit fel på gamla bromscylindern eftersom det blev "bra" efter jag bytte. Vad är nästa steg att testa/kolla? Var ju inget roligt att byta den då den sitter rätt jobbigt åt.

Skulle det kunna sluta med noll bromsverkan om den vill sig riktigt illa?

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]

Ja Harman kardon låter mycket sämre i g[…]