Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mlarss
#1535202
Nyköpt D5 med, tror jag, Summum-paket.
Jag får ingen signal från Lane Departure Warning även om den är aktiverad. Jag hör att ljudanläggningen sänker ljudet något men ingen signal.
Kan någon bekräfta eller dementera att denna inställning finns på en MY08 och kan ändras?
viewtopic.php?t=122932
Det var inget som Volvoverkstaden hade koll på iaf.
av Doomis
#1535218
Jodå det finns.
Däremot skiljer sig LDW generationsmässigt. Den har bara en ljudsignal som genereras av DIM. Misstänker att den inte fungerar som den ska även då med kollisionsvarnaren. Det är nämligen samma ljudsignal som kollisionsvarnaren. Det är ju lätt att testa om den ljuder eller inte ljuder då.
av mlarss
#1535240
@Doomis Menar du att inställningen finns, eller att sådana bilar finns?
Det stämmer att kollisionsvarnaren inte heller låter.
Tänkte inte så mycket på det eftersom den blinkar röd. LDW har vad jag förstår ingen visuell varning.
av Doomis
#1535243
Klargör.
På din bil ska du enbart höra ljudsignal när LDW är aktivt. Alltså inte en konstant ton utan en serie pip.
Samma gäller kollisionsvarnaren, den ska uppmärksamma föraren genom ljudsignal.
Ljudsignalen är inget man kan bocka av eller på i nån meny. Den ska ljuda.
Ljudkällan sitter i DIM.
av mlarss
#1535291
Jo, jag förstår hur det ska funka. Men nu när det inte gör det undrar jag, som det påstås i trådstartens länk, om det finns en inställning som man bara kommer åt via serviceverktygen.
Jag insåg idag att bältesvarningen inte heller låter, endast varningssymbol lyser.
Parkeringssensorerna piper dock, så bilen är inte helt tyst.
av Doomis
#1535315
Tråden du länkade till är en helt annan generation av LDW, från 2015- På den generationens LDW kan man ställa ljudnivån på.
Bemärk att jag skriver ställa ljudnivån. Även om du hade haft LDW från 2015 så kan du inte välja att stänga av ljudet helt.
Med VIDA så kan man inte ställa ljudnivån på äldre bilar, som berör din bil.

I ditt fall, eftersom du skriver att du inte hör bältesvarningen(som kommer ifrån DIM) heller, så har förra ägaren antingen dödat högtalaren eller så har den gått sönder helt enkelt.
av mlarss
#1535318
Ok, samma högtalare till ldw, kollisions- och bältesvarning, men en annan till P-sensorer alltså.
Det är skönt att slippa bältesvarnaren så då rotar jag nog inte mer.

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]

Det som händer är att den tvekar på[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag uppt&[…]