Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535023
Utetempgivaren fungerar ej. Visar --- i instrumenpaneelen. Haft den på service och givaren är utbytt och enligt montören fungera den en kort stund men sedan föll den till tillbaka till samma gamla ---. Jag har under en längre tid inte brytt mig om problemet. Det började förra sommaren med att den liksom räknade ner temperaturen. Under vintern har bilen tidvis startat ryckigt ett par sekunder, såsom den inte får bränsle. Kopplade i datorn och där visade att en verkliga temperaturen på -40, alltså att bilen tror att det är så kallt att den startat ryckigt pågrund av att den får för mycket bensin
Montören ansåg att det är fel i nån kabelhärva, ville felsöka men jag avstog. Nu startar bilen bra men kvarstår det är felet. Funderar nu vidare om det uppstår mer fel då det blir varmare om AC går hand i hand med tempgivaren. Testa idag och det blåser inte så märkbart kall luft som det skulle borda göra.

Tack på förhand.
#1535024
99% chans att det är övergången mellan dörren och karossen som är trasig. Väldigt vanligt fel på grund av en feldesign/montering. Kolla i/vid damasken vid övergången, så bör du hitta minst en avskavd kabel.

Det borde dock inte påverka motorgången, det finns andra givare den tar signalen ifrån i första hand. Men den i dörren är en "fallback" om övriga är trasiga, om jag minns rätt.
#1535079
Läser av är inte samma sak som att ta hänsyn till. Låter ju sinnessjukt att en avkörd backspegel skulle påverka motorstyrningen. Eller is på backspegeln över sensorn som inte smält när lufttempraturen egentligen är högre.
#1535110
Det är riktigt, det behöver inte vara så. Men i en bil som har temperaturgivaren sittande i backspegeln känns det inte som att ECM är den första enheten man tänker på att dra temperaturgivaren till, om man inte ska ha den till något annat än att visa temperaturen på instrumentbrädan.

Jag har inte haft någon modern Volvo (definieras här som 1989 eller nyare) där motorstyrningen inte mätt yttertemperaturen. Den 744 GLT 16 valve jag hade var utrustad med två yttertemperaturgivare, där den ena gick till motorstyrningen, den andra till termometern i instrumentbrädan.
Min 854 Turbo hade en givare, för då hade man börjat dela signalerna mellan styrenheterna, via separata kablar för varje mätvärde. En givare gick till motorstyrningen och sen vidare till instrumentbrädan och klimatanläggningen.
XC70 jag har nu mäter yttertemperaturen med ECM, och sen delas informationen ut via nätverk till andra behövande, som klimatstyrning och instrumentbräda.

Exakt vad de vill göra med den vet jag inte, men det känns föga troligt att ECM skulle vara första enhet som får givarinformationen om den bara var till för att delas ut till någon annan.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]