Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ErikBerg123
#1534808
Hej alla

Ny på forumet, var tvungen att gå med för att se om det finns experthjälp att få.

Har en Volvo xc70 2013 som gått 20k mil.

Fick för ett tag sen felmeddelandet ”AWD ur funktion, service erfordras”. Lämnade därför in den till bilia för att få det ordentligt fixat som jag tänkte.

De felsökte och kom fram till att oljepumpen var problemet. Det gjorde då följande:
- oljepump koppling AOC byte
- oljepumpsats

Detta kostade mig 6000. Efter detta började lampan lysa igen. Varpå jag lämnade in den igen och de då gjorde följande:
- felsökning av bakaxel/drivaxel: MU
- felkoder avläsa/nollställa/känd felkod
- oljepump koppling AOC byte
- kalibrering/identifiering med VIDA
- Oljepumpsats
- transmissionsolja

Denna gång funkade det 1 dag sen började lampan lysa igen, sen dess så kan den lysa ena dagen men inte alls den andra. Vid kontakt med bilia har jag fått höra att bakre drivaxel (eller liknande) kan vara problemet och skulle då kosta 16000. Jag har redan lagt 26000 på bilen och önskar bara sälja den nu, men helst utan felmeddelande.

För mig känns det som om nånting glappar, varför lyser den bara ibland? Och varför har bilia inte sett nått fel på drivaxel vid första och andra åtgärd?

Snälla hjälp mig nån. Tack
av LaP66
#1534810
Det är helt orimligt att du ska betala för två stycken pumpar till Haldex systemet.
Att dom felsöker med att byta grejer för att se om felet försvinner är oseriöst tycker jag.

Pumpen i Haldex går att provköra med VIDA och den rapporterar både tryck samt hög ström förbrukning om filtret är igensatt.
Här ser dom om den behöver bytas….

Kan det vara så att den berömda hylsan i vinkelväxeln håller på att gå för dig och detta gör att du får sporadiska fel med din fyrhjulsdrift?
av ErikBerg123
#1534823
Hej och tack för svar!

Jag var otydlig i tidigare inlägg, andra omgången gjordes gratis pga. Garanti. Hade blivit vansinnig om de begärt en andra betalning för samma sak.

Kan tyvärr för lite för att varken bekräfta eller dementera fel med vinkelväxeln. Skulle detta vara illa i såna fall? Det är ingen term som nämnts av bilia än iaf.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]