Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1534144
Jag har alltid bytt bromsbelägg själv på mina bilar.
Ofta en gång per är oavsett om det behövs eller ej, med nya belägg ligger kolvarna långt inne och det blir sällan problem med att de fastnar.
Vad gäller V70, som jag nu skaffat, en 2015 D4. Så var det någon som knystade att det är inte så enkelt, för att trycka in kolvarna måst det till en OBD läsare, för att ställa in något.
Är detta sant????

Roy
av klacken
#1534145
Nej,inget måste,men med elektronisk handbroms så måste kolven bak köras in i serviceläge och det görs enklast via obd men går också med ett 9 v batteri. Att ta lös elmotorn och skruva kolven mekaniskt går också men rekomenderas inte då dom flesta får problem med fukt i motorn efter en tid,även många som knäcker plastörat för skruvarna.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1534147
Om du inte har 9v batteri kan du ju låna ström i cigguttaget
Användarvisningsbild
av Roy
#1534168
Tack för svaren!
faktum är att jag i första hand tänkte på bromsarna fram och beläggen där.
Men givetvis det är ju elektrisk handbroms bak så det måste ju vara det som är knepet.
Men 9 V batteri, trodde det var betydligt kraftigare motorer, men 12 V från bilbatteriet bör ju vara ok.
Nå det återstår att se om och när jag ger mig på jobbet.
Inget är ju omöjligt men ibland blir man uppskrämd av rykten myter och tro.

Roy
av UnleashFusion
#1534171
Roy skrev: ons 15 mar 2023, 20:44 Nå det återstår att se om och när jag ger mig på jobbet.
har du bytt förr så är det princip detsamma, bara elektriska delen som är "nytt" men resten är den hederliga visa. Finns såklart massor av bromsbyte bak på youtube om det skulle skita sig.
Användarvisningsbild
av Derank
#1534174
Det är som att byta på vilken volvo som helst har sett likadant ut sedan 140 tiden typ, du kan inte misslyckas.
Användarvisningsbild
av Nexus
#1534175
Det fixar du utan problem.
Det krävs inte mer än 9 volt för backa handbromsen sen är det bara trycka in kolven som vanligt. :-D
av dieselkenneth
#1534193
Fram är det inga problem men någon gång måste man kanske byta även bak. Då kan man med fördel använda ett 9 volt batteri. Finns 2 fördelar 1, smidigt. 2, om man går in i kontakten på oket med ett par kabelstumpar med flatstift på och klantar sig lite och råkar kortsluta så händer det inget, med bilbatteriet kan det bränna till ganska bra.
Användarvisningsbild
av Roy
#1534198
Ja jag tänkte väl det, att det är som vanligt.
Att det fram skulle vara omöjligt att trycka in kolvarna, det lät underligt och att det skulle blockeras av mjukvara lät ännu mer underligt.
Så tack för alla svar, känns bra nu.

Roy

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]