Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1534365
apersson850 skrev: tor 16 mar 2023, 15:22 Jag har funderat lite mer på det här, och jämfört med våra bilar. De bär sig ofta åt så här om jag kör i samma fart som du gör i videon, för sexan har inte gått i och lasten är låg, så bilen vimsar mellan lockup och inte hela tiden.
Lådan har förvisso lockup på alla växlar från tvåan, men vid låg belastning frirullar den ibland.
Ja det känns exakt som att det är lock-upen den får spel med. Men jag tycker inte mig känna av det nu efter en vecka.

En annan sak jag märkt, när jag byter till manuellt läge (fan vad störande att den ska växla ner) verkar gasresponsen bli mycket bättre? Är det något ni lagt märke till?
#1534371
Störande att den ska växla ner? Det är ju för att du går över till sportläget. Därifrån kan du växla manuellt sedan.
Om du i samma rörelse för spaken i sidled och framåt hinner du välja sportläget och växla upp från nedväxlingen innan lådan hinner göra något.
Ja, gsapedalsmappningen blir aggresivare i sportläget och mildare när HDC är aktivt.

Det är alltså inte att vänta sig att den ska behålla lockup i läge D på lägre växlar utan belastning att tala om. Då kan varvtalet gunga. Låter lite som att din låda var för trög för att bära sig åt som det är tänkt före oljebytet.
#1534391
Ja jag tycker det är väldigt störande, har kört dsg låda i flera år innan denna. Ibland vill man bara växla manuellt för att själv välja växeln man ska köra på. Då vill jag inte att den ska växla ner huxflux direkt jag byter till manuell.

Okej, så när jag flyttar växelspaken i sidled aktiverar jag sportläget. Tycker det är lättare att köra snålt med det läget aktiverat, har du också samma erfarenhet?

För övrigt så måste jag berömma DSG Lådan i min 07as Skoda. Den har passerat 32 000 mil och man känner nästan aldrig växlingarna. :-D

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]