Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1532934
Hej!

Fick bort motorkåpan igår och kunde kolla lite mer nogrannt var oljan kom ifrån. Hittade två ställen där det verkar vara lite oljedimma. Ena stället är på vänster sida av motorn, vid plaströret som går in i luftburken, just vid böjen vid en givare av något slag. Bild finnes, är detta vanligt på dessa motorer?

Det andra läckaget är vid ett större gummirör under luftburken, där verkar det läka en del. Tänkte mest höra om dessa fel är vanliga och vad de beror på, klammer som måste dras åt? Eller är det byte av hela röret?

//Andreas nybliven XC70 ägare.
20230304_131648.jpg
20230304_131648.jpg (2.26 MiB) Visad 987 gånger
20230304_131656.jpg
20230304_131656.jpg (2.17 MiB) Visad 987 gånger
#1532947
Tack för en bra instruktion! Verkade vara ett vnaligt problem som jag misstänkte. Finns det något artikelnummer för fästet som skulle förhindra att röret nöter upp kablarna?
Misstänker att andra felet beror på antingen utslitet gummi i röret eller att klämman måste dras åt.

Känns ju ganska obra att det ligger och droppar olja ner i generatorn...

Hittade i kommentarerna: 30741409
#1533037
Nu har jag förhoppningsvis fått det tätt. Fick ett tips i kommentarerna att använda ptfe tejp istället för silikonpackning. Så jag gjorde det, får se om det håller tätt! Jag hade inte heller något fäste på framsidan av motorn till vänster. Så får ta och beställa efter ett. En skruv saknades ocksåntill fästet bakom motorn. Hade en hel del skav på burken pga detta.

Hittade mer läckage också.... När jag lyft på luftburken va det en härlig soppa. Vettefan vad det kommer ifrån, men hittade en lös koppling bredvid batterilådan. Någon som vet vad som går i den slangen?
20230305_205158~2.jpg
20230305_205158~2.jpg (1.47 MiB) Visad 848 gånger
20230305_205228~2.jpg
20230305_205228~2.jpg (1.58 MiB) Visad 848 gånger
20230305_204843.jpg
20230305_204843.jpg (2.15 MiB) Visad 848 gånger
Såhär såg det ut vid spridarna.
20230305_193147.jpg
20230305_193147.jpg (2.52 MiB) Visad 848 gånger
Mycket vatten tror jag har kommit pga att dom motor tvättat utrymmet. Det har nog inte hunnit dunstar bort. Kanske kör utan motorskyddet imorgon och ser om det hinner osa bort.

Sen kom det en lätt dimma när jag kopplade in motorvärmaren. Luktade glykol. Är det standard med slabgvärmare till dessa? Eller är det ett hål i blocket man sätter värmaren i? Ska skölja automatlådan imorgon, tänkte höra om dom kunde kolla när bilen lix är uppe.
#1533043
Man brukar sätta en slangvärmare nere vid oljekylaren. Vid oljepluggen.

Läckaget som hamnar på ovansidan av växellådan kommer från vacuumpumpen. Det finns att köpa en repsats på Volvo så att man byter ut nippeln. Ibland hjälper det tyvärr inte med bara en repsats och då måste vacuumpumpen bytas. Alt limma nippeln som en billigare bondlösning.
#1533065
Är det nippeln på bilden? Vad är det som blir fel? Kändes som att skruven var för lång så gängorna bottnade. Är det mycket bök med att ta väck batterilådan?
Vet inte vad som händer när man kopplar bort batteriet på en sån här ny bil heller..

Har bara haft äldre bilar, senaste vae en 08 V50. Men till den hade jag ju vida 😅 Funkar Vida man har hemma till en 2016 xc70?
#1533109
Läckaget på din första bild räknar Volvo inte ens som läckage. Det är en "egenskap".
Batterilådan är inte speciellt svår att ta bort. Vänta 5 minuter från det att motorn var igång senast innan du tar bort batteriet, så alla enheter hinner spara vad som ska sparas.
#1533138
apersson850 skrev: mån 06 mar 2023, 13:00 Läckaget på din första bild räknar Volvo inte ens som läckage. Det är en "egenskap".
Batterilådan är inte speciellt svår att ta bort. Vänta 5 minuter från det att motorn var igång senast innan du tar bort batteriet, så alla enheter hinner spara vad som ska sparas.
Hehe nej jag har förstått det. Jag provade med ptfe tejp, det såg tätt ut efter dagens 7 mil. Får se om det håller!
Verkar som jag har läckage vid oljefilter också. Finns det att köpa oringen separat?

Jag drog fast den nippeln med ett buntband, helvete vad pillrigt det var att få dit, men den slutade vicka och ha sig iaf. Såg inte ut som att det kommit ut något mer nu.

Den här bilen har bara verkstäder skruvat i. Känns som mycket har antingen förbisetts eller så har ägaren nekat reparationer. Sköljde lådan idag, när jag frågade om dom hade skruvat ut nivåpluggen i lådan för att kolla nivån lät dom som frågetecken, "vi fyllde bara lika mycket som vi tog ur." Men om nivån är fel då? Vad gör ni då? "Ja om det är för lite så kommer det bubblor i maskinen, då vet man om man ska fylla på" Men om det är för mycket då? "Det har jag inte tänkt på"...

Suck! Ska det vara så svårt att bli nöjd på en verkstad? Blev ingen skillnad i växlingen efter sköljning. Den växlade bra redan innan, men man kände när den växlade. Hört andra som fått silkeslena lådor efter en sköljning, börjar misstänka att nivån kanske inte är rätt när som inte ens kollat...
Tycker den växlade hårdare än innan när den var kall, sen blev det bättre när den var varm. :bored:
#1533153
När jag bytte olja första gången i automatlådan var skillnaden så dramatisk att om det hade gått på det andra hållet, alltså från den nya till den gamla oljan, då hade jag trott att lådan gått sönder tvärt. Nu vänjer man sig så sakteliga och tror att "det är så här den här lådan är". Det var den inte alls.
Andra och tredje gången var det betydligt mindre skillnad, men ändå märkbar.
#1533161
apersson850 skrev: mån 06 mar 2023, 19:13 När jag bytte olja första gången i automatlådan var skillnaden så dramatisk att om det hade gått på det andra hållet, alltså från den nya till den gamla oljan, då hade jag trott att lådan gått sönder tvärt. Nu vänjer man sig så sakteliga och tror att "det är så här den här lådan är". Det var den inte alls.
Andra och tredje gången var det betydligt mindre skillnad, men ändå märkbar.
Kul att du har bra erfarenhet efter byte, jag känner att jag har lite bitter eftersmak efter mitt byte. Tycker det borde vara A och O att alltid kolla nivån efter man gjort en sköljning. Varför inte lixom? Bara vänta på att lådan är i rätt temperatur och öppna på en plugg? Vad är det som säger att nivån är rätt om man plockar ur det som finns och sedan stoppar in lika mycket igen. I mitt fall så blev det snarare sämre än innan bytet, tycker den var mer orolig på varvtalen nu än innan, samt växlar hårdare när den är kall. Därför jag började spekulera om nivån i lådan.
Det pratas ju även om någon oljeräknaren som skall nollas, som gör justeringar i växlingar beroende på hur gammal oljan är.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]