Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
#1532421
Hej! Har läst om många problem gällande D5 och multirem, är det samma fel på nyare D5/D4? Hör ett oljud från multiremen från vår nyinköpta xc70. Tror det är spännaren, låter lite som en uggla. Hade samma ljud på en 850 eller första generation V70 vi hade. Vill minnas att ljudet försvann efter byte av spännare.

Blir ju såklart orolig när jag hört så mycket om multiremar som trasslar in sig i kamremen.
Senast redigerad av 1 andreasw, redigerad totalt 0 gånger.
av tengin
#1532423
Jag är osäker på om det är lika kritiskt på en 4-cylindrig som på en 5-cylindrig. Men om det finns tvivel - byt!

Generatorns remskiva med envägskoppling är väl också vanlig att den blir kass och nyper. Är denna lite halvdålig kan väl resultatet bli att spännaren får jobba och rör sig mer.

Jag köpte biltemas stetoskop av denna anledningen. Billigt och funkar ganska bra.

Upptäckte att lagret i AC-kompressorns koppling och lagret till remskivan där både AC-rem och multirem möts var tokslut. Det var ganska lätt att lokalisera detta med stetoskopet.
Användarvisningsbild
av andreasw
#1532425
Okej, ja det lät ju som en smart investering. Vars la du den för att lyssna? På ACn eller? Det är en AWD. Så jag har den femcylindriga. Måste kolla I papperen och se om det finns uppskrivet när multiremen byttes. Vad går ettt sånt jobb på hos Volvo? Gissar att det blir ganska dyrt när man ska ha spännare, rullar osv.
av Rådlös
#1532437
Bara som ett litet inpass om multiremmar. På dom fyrcylindriga 1.8 F och 2.0 F-motorerna, alltså E85-motorer, är det ingen körsträckeintervall på multiremmen. Där är det i stället max 10 år som gäller. Alltså max 10 år oavsett körsträcka.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1532462
tengin skrev:Generatorns remskiva med envägskoppling är väl också vanlig att den blir kass och nyper. Är denna lite halvdålig kan väl resultatet bli att spännaren får jobba och rör sig mer.
Av egen erfarenhet kan jag säga att när den är heldålig, alltså stel som en granitklump istället för att ha frihjul, då hoppar spännaren som en vibratorvält och det låter som om om en hel uggleflock har möte under huven.
I det läget stannar man fortare än kvickt, om man har något intresse av plånbokens vällevnad, och sen startar man inte igen förrän nytt frihjul kommit på.
Enda gången hittills min bil fått åka bärgare.
av tengin
#1532463
andreasw skrev: tis 28 feb 2023, 20:15 Okej, ja det lät ju som en smart investering. Vars la du den för att lyssna? På ACn eller? Det är en AWD. Så jag har den femcylindriga. Måste kolla I papperen och se om det finns uppskrivet när multiremen byttes. Vad går ettt sånt jobb på hos Volvo? Gissar att det blir ganska dyrt när man ska ha spännare, rullar osv.
Jag sätter stetoskopet så nära jag kan på enheter jag vill lyssna på. Precis bakom remskivorna på AC, generator osv.
Gäller att vara försiktig så man inte kör in stetoskoppinnen i grejorna som rör sig.

Lämnar du in den hos volvohandlaren så lär det bli dyrt även om det inte är ett stort jobb.
Alla mindre verkstäder kan fixa det här ganska lätt.

..den brinner i klass med bensin fast renare, ia[…]

Baklucka V70 2002

Är det ingen som har erfarenheter av probleme[…]

Nu är bränslefiltret bytt. Motorn starta[…]

Volvo tog strax över 2700 kr för effekt[…]