Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1530308
Jag har som sagt inte behövt leta efter den än, men på min 2012:a har jag inte sett till den. Så förmodligen bor den under rörmokeriet till turboaggregaten där vid torpedväggen.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1530309
Rådlös skrev: ons 08 feb 2023, 23:34 Får jag lägga in en liten fundering i sammanhanget?
Jag hade tidigare en V70 2.0 F -08. I den bilen fanns ingen tempmätare i instrumentpanelen. Det var nog fler modeller som hade så? Kanske än idag?
Men en sådan mätare är ju det första kontrollinstrumentet som visar att termostaten kanske börjar "tröttna" eller inte samarbeta. Undrar hur dom tänkte då på Volvo? Alla har ju inte utrustning för att koppla in sig på OBD2 för att kolla temperaturen. Och det finns ju larmlampor, men vilka larmintervaller hade den? Den lyste aldrig i min bil (under drift)
Det kom en "mätare" i dom digitala måtarhusen. Men som många andra märken, så är det bara en indikation på temperaturen. Den började vandra uppåt vid ca 40 grader, och stannade vid ca 70.

Sen kanske den kan vandra uppåt mer vid fel, men min brukar vara stabil på mitten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1530512
Steffe3 skrev: tor 09 feb 2023, 09:01
Rådlös skrev: ons 08 feb 2023, 23:34 Får jag lägga in en liten fundering i sammanhanget?
Jag hade tidigare en V70 2.0 F -08. I den bilen fanns ingen tempmätare i instrumentpanelen. Det var nog fler modeller som hade så? Kanske än idag?
Men en sådan mätare är ju det första kontrollinstrumentet som visar att termostaten kanske börjar "tröttna" eller inte samarbeta. Undrar hur dom tänkte då på Volvo? Alla har ju inte utrustning för att koppla in sig på OBD2 för att kolla temperaturen. Och det finns ju larmlampor, men vilka larmintervaller hade den? Den lyste aldrig i min bil (under drift)
Det kom en "mätare" i dom digitala måtarhusen. Men som många andra märken, så är det bara en indikation på temperaturen. Den började vandra uppåt vid ca 40 grader, och stannade vid ca 70.

Sen kanske den kan vandra uppåt mer vid fel, men min brukar vara stabil på mitten.
japp, den visar fejakde stabila värden för att håla föraren lugn. Självklart verierar temepraturen men det gjorde förarna så oriliga att de lämaede in bilen så sanna mätare togs bort.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1530513
apersson850 skrev: tor 09 feb 2023, 09:00 Jag har som sagt inte behövt leta efter den än, men på min 2012:a har jag inte sett till den. Så förmodligen bor den under rörmokeriet till turboaggregaten där vid torpedväggen.
Tyvärr även på 2013 är det lika dumt-
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1530516
Jag kollade upp det idag, den sitter fram relativt lättåtkomlig. Se bild
Bilagor
IMG_1873.jpg
IMG_1873.jpg (60.57 KiB) Visad 228 gånger
av mange240
#1530682
Rådlös skrev: ons 08 feb 2023, 23:34 Får jag lägga in en liten fundering i sammanhanget?
Jag hade tidigare en V70 2.0 F -08. I den bilen fanns ingen tempmätare i instrumentpanelen. Det var nog fler modeller som hade så? Kanske än idag?
Men en sådan mätare är ju det första kontrollinstrumentet som visar att termostaten kanske börjar "tröttna" eller inte samarbeta. Undrar hur dom tänkte då på Volvo? Alla har ju inte utrustning för att koppla in sig på OBD2 för att kolla temperaturen. Och det finns ju larmlampor, men vilka larmintervaller hade den? Den lyste aldrig i min bil (under drift)
Kylvätskesystem service erfordras :nerd:

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]