Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1567732
Vårat problem har eskalerat så vi fick lämna in den men väl på verkstaden får dom inte fram problemet förstås...........körde med den varje morgon i 5 dagar och fick på hela den tiden bara fram ett av felmeddelandena en gång och fick inget ut av det. Sen testade dom att koppla ur styrboxen till dragkroken då dom hade fått vissa indikationer att det kunde vara den. Så fick vi hem bilen och efter två dagar fick vi problemet igen. 3ggr på två dagar. Volvo hävdar att dom inte kan hitta problemet om dom inte kan mäta när det händer. Så jävla drygt är det.........

Det var inte hjälpbatteriet i vårat fall.
#1567916
Doraso: Skapade en tråd häromdagen vi verkar ha samma problem. De symtom du beskriver har våran bil oxå vi har en v70 d3 2016. Har nu bokat tid på Volvo men är tveksam på om de kommer lösa problemet då felmeddelanden inte alltid dyker upp. Sist den var på firma hade de den en vecka och det hände aldrig då. Dock har jag film på scenariet. Vi har relativt nytt batteri, fick tips här på forumet att man kan testa byta stödbatteri så kanske ska jag be Volvo göra detta. De är ju sjukt dyra dock. Vi har haft en list vänster framruta förarsidan som sitter vid vindrutan som suttit löst någon skrev ngt om läckage där till ”cem” men då jag är dålig på bilar förstod jag inte detta riktigt stod tidigare i denna tråd.

Hoppas vi kan få hjälp med detta problem verkar ju inte va ensamma om det här är sjukt störande att det sker ibland annars går vår bil helt okej men hänt ofta i samband med vinter kyla fukt känns det som.
#1567947
apersson850 skrev:
Keferone skrev:AGM heter typen. Slängde ut skiten som Volvo stoppat dit och satte in AGM, både huvud och hjälpbatteriet.
Då är du nog inte förste ägaren till bilen, för AGM är vad Volvo stoppade i, åtminstone om bilen hade automatlåda.
På min XC60 automat satt det EFB-startbatteri ifrån fabrik (men jag bytte till AGM) och även samma i andra V70/XC60 jag bytt i så har det varit EFB däremot så är stödbatteriet alltid ett AGM. Satt det ett vanligt bly/syra så har defenitivt nån bytt ut original.
#1568140
Madrigal skrev:Doraso: Skapade en tråd häromdagen vi verkar ha samma problem. De symtom du beskriver har våran bil oxå vi har en v70 d3 2016. Har nu bokat tid på Volvo men är tveksam på om de kommer lösa problemet då felmeddelanden inte alltid dyker upp. Sist den var på firma hade de den en vecka och det hände aldrig då. Dock har jag film på scenariet. Vi har relativt nytt batteri, fick tips här på forumet att man kan testa byta stödbatteri så kanske ska jag be Volvo göra detta. De är ju sjukt dyra dock. Vi har haft en list vänster framruta förarsidan som sitter vid vindrutan som suttit löst någon skrev ngt om läckage där till ”cem” men då jag är dålig på bilar förstod jag inte detta riktigt stod tidigare i denna tråd.

Hoppas vi kan få hjälp med detta problem verkar ju inte va ensamma om det här är sjukt störande att det sker ibland annars går vår bil helt okej men hänt ofta i samband med vinter kyla fukt känns det som.
Volvo sa att dom i vårat fall kollat hjälpbatteriet och det var bra fart i det tydligen + att han sa att problem från svaga stödbatterier främst finns på V90 och V60, han hade aldrig sett det på V70. Problemet är ju som du också skriver att det verkar vara så svårt att hitta felet. Volvo behöver att felet händer när dom har bilen för att kunna mäta säger dom. Det blir ju lite hopplöst då det försvinner hela tiden. Det flesta gånger det händer går det att leva med men när det inte går att ställa in värme eller fläkt eller någonting är det lite jobbigt.
#1568141
Hållet helt med, när fläkten stängs av och rutan kan va sisådär med sikt isig osv kan de bli farligt. Min fru var med om att blinkers slutade fungera oxå i samband med detta felet. Dock oklart om de funkade utanför bilen och om de bara va invändigt på panelen de ej blinkade alls.

Har tid på Volvo om 2 v men vet inte hur vi ska göra känns jobbigt.
#1568148
Nej det är ett riktigt tråkigt fel att få eftersom det verkar så svårlöst. Vi har lagt totalt 6400kr bara i felsökning nu och kan inte fortsätta hur länge som helst. Nu ska han som felsökt ha bilen och köra till och från jobbet med ett par dagar för att se om det dyker upp. Men nu är det plusgrader så då brukar det inte hända alls lika ofta om alls. Får hoppas det blir kallt på nätterna iaf. Hopplöst är det
#1568817
Hur går det för er?
Doraso skrev: mån 22 jan 2024, 09:07 Nej det är ett riktigt tråkigt fel att få eftersom det verkar så svårlöst. Vi har lagt totalt 6400kr bara i felsökning nu och kan inte fortsätta hur länge som helst. Nu ska han som felsökt ha bilen och köra till och från jobbet med ett par dagar för att se om det dyker upp. Men nu är det plusgrader så då brukar det inte hända alls lika ofta om alls. Får hoppas det blir kallt på nätterna iaf. Hopplöst är det
#1568900
Madrigal skrev:Hur går det för er?
Doraso skrev: mån 22 jan 2024, 09:07 Nej det är ett riktigt tråkigt fel att få eftersom det verkar så svårlöst. Vi har lagt totalt 6400kr bara i felsökning nu och kan inte fortsätta hur länge som helst. Nu ska han som felsökt ha bilen och köra till och från jobbet med ett par dagar för att se om det dyker upp. Men nu är det plusgrader så då brukar det inte hända alls lika ofta om alls. Får hoppas det blir kallt på nätterna iaf. Hopplöst är det
Hej!

Vi fick tillbaka bilen i fredags, han hade givetvis inte fått upp några felmeddelanden på hela veckan, så typiskt. Eftersom han inte hade kunnat mäta något vart felet låg eftersom felet inte visade sig så hade han delat på några kontaktstycken och ökat klämstyrka på några skarvar. Detta hade åtgärdat liknande fel på andra bilar. Men i lördags då det var först fuktigt sen kallt så kom problemet igen så det löste ingenting tyvärr. Men nu skulle han ta det vidare uppåt och återkomma med hur vi ska gå vidare. Verkar vara en bra kille och mekaniker så har hopp iaf.

I lördags fick vi hela raden med fel. Börjar med att infotainment stängs av, sen kommer Volvo on call service erfodras, sen driver alert service erfodras, sen håller det på och växlar fram och tillbaka, sen visar hastighet 0 och bränsle står spå noll, sen kommer bromsfel stanna snarast, styrservo och srs airbag, sen håller det på så i 5-10min innan det försvinner. Mycket spännande fel detta........

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]