Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535600
Mickeborås skrev: ons 15 mar 2023, 19:59 Hej
Kolla upp om du har skav på kabelhärvan som går vid batterihållaren.
Hade liknande fel, var skav på flera kablar.

/Micke
binkie skrev:Kolla dörrkablaget i framdörrarnas gångjärn, speciellt förardörren. Vanligt med skador på kablaget där och då MS CAN nätverket går till dörrstyrenheterna så slås hela det nätverket ut om det blir kortis på någon CAN kabel.
Valvobil skrev:VOC service erfodras kan va backupbagteriet som är slut, det går åt när ditt vanliga varit svagt. Men kanske he din bil ett batteri som laddas. Min 2012 fick iaf det felet (voc) efter att blybatteriet strulat. Var alltså bestående efter nytt blybatteri.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för svaren. Har släppt det tillfälligt men idag hände det igen med alla felen och då är det lite jobbigt. För då slocknar alla mätare också inklusive hastighetsmätaren. Sen dröjer det max ett par minuter sen kommer det igång av sig självt igen. Så jäkla märkligt. Verkar alltid komma när det är kombinationen kallt och fuktigt. Men aldrig direkt när man startar bilen utan när man kört 10-20min.
#1536228
Sitter just nu med exakt samma problem. Då och då slocknar displayen och återstartar efter någon minut. Sker efter ca 5 minuters bilfärd och ofta vid kall väderlek. Problemet verkar ha eskalerat efter jag bytte till ett Biltema batteri för ett par månader sedan (Startbatteri AGM, 12 V, 70 Ah). Undrar om Biltema batteriet inte klarar leverera tillräckligt med effekt. Är valet och kvalet om jag ska byta batteri själv eller ta in bilen på felsökning.
#1536933
Daesk74 skrev: sön 02 apr 2023, 12:58 Sitter just nu med exakt samma problem. Då och då slocknar displayen och återstartar efter någon minut. Sker efter ca 5 minuters bilfärd och ofta vid kall väderlek. Problemet verkar ha eskalerat efter jag bytte till ett Biltema batteri för ett par månader sedan (Startbatteri AGM, 12 V, 70 Ah). Undrar om Biltema batteriet inte klarar leverera tillräckligt med effekt. Är valet och kvalet om jag ska byta batteri själv eller ta in bilen på felsökning.
Vi har bytt vårat batteri till ett nytt original men det hjälpte inte tyvärr. Våran beter sig nästan exakt likadant. Det händer alltid ca 5-10 efter man startat bilen
#1562473
Volvo1000 skrev:Har exakt samma problem på min V70D4 AWD -2016.
Detta händer alltid på vintern efter en liten stunds körning och sedan fungerar allt som vanligt igen efter ett par minuter..
Kom du fram till någon lösning på detta problem?
Som flera har varit inne på tidigare, den typen av intermittenta fel får man vid skador på kablarna. Känt fel som tas upp i flera trådar, bl.a. denna där jag själv hade liknande fel: viewtopic.php?p=1329569#p1329569
Och en till:
viewtopic.php?p=1416996#p1416996
#1562554
Volvo1000 skrev: ons 22 nov 2023, 20:48 Har exakt samma problem på min V70D4 AWD -2016.
Detta händer alltid på vintern efter en liten stunds körning och sedan fungerar allt som vanligt igen efter ett par minuter..
Kom du fram till någon lösning på detta problem?
Vårat har börjat igen, har hänt 2 ggr senaste veckan nu när det varit snö och kallt. Är aldrig direkt när man startar bilen utan precis som för dig efter en stunds körning. Resten av året hinner man glömma bort att problemet existerar. Vi har haft våran inne hos Volvo i en vecka för detta problem men dom hittade inga fel, gissar att dom kollade igenom kablaget under veckan dom hade den inne. Vi fick även nytt batteri men det gjorde ingen skillnad.

Eftersom det alltid rättar till sig efter ett par minuter så har jag släppt det mycket, men när det som senaste veckan hänt flera gånger så blir man lite sur igen

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]