Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvonoobie
#1529115
Hej,

Helt ny här och hoppas jag inte gör allt för mycket fel.

Jag behöver köpa en ny bil och tänker att dethär är bästa forumet att fråga på då jag har ställt in mig på en Volvo (tidigare alltid kört Volkswagen).

Budget 50-80k (kan ev sträcka mig lite uppåt)

Jag behöver en kombi då jag har hund och hundbur som ska med. I övrigt så kör jag nästan alltid själv ibland har jag medpassagerare fram.

Majoriteten av körningen är till och från jobb (30km) på sommaren blir det längre resor upp till fjällen för fjällvandringar.
Motorstorlek och bränsle är jag öppen för förslag vill helst komma undan så billigt som möjligt i både skatt och drift som det går! Bor i Norrbotten

Vad rekommenderar ni?
Vilka årsmodell av v70 är att föredra?
Vilka miltal är rimligt att titta på för inköp?
Går det att få tag i en vettig xc70 som man inte måste lämna in på verkstad 24/7 i denna prisklass?

Har blivit tipsad av kollegor på jobbet om v70 1.6 drive 2012 håller ni med här?

Några andra övriga tips? Är som jag heter rätt noob på detta :-)

Mvh
Nooben
Användarvisningsbild
av apersson850
#1529120
Volvonoobie skrev:Har blivit tipsad av kollegor på jobbet om v70 1.6 drive 2012 håller ni med här?
Lär vara billigast i maten och skatten. Klen dragvikt, om du kör med släp. Så liten maskin finns inte i XC70.
Annars är förstås en Classic ofta bästa köp. Sista årsmodellen (2016) med extra utrustning och barnsjukdomarna fixade. Vet inte hur sådana ligger i pris nu.
av Volvonoobie
#1529154
Tack för snabbt svar! Om man vill ha en sådan så är det 100k och då har dom gått 35-39k mil.

Jag kommer inte att dra något så klen dragvikt spelar mindre roll för min del :)
av volvofantast
#1529169
Var det inte den motor som dom fick problem med spridarna och att kopplingen var lite dålig, kolla så att det är bytt vid köp
av Volvoold
#1529201
volvofantast skrev:Var det inte den motor som dom fick problem med spridarna och att kopplingen var lite dålig, kolla så att det är bytt vid köp
Angående D2: Det har jag också läst. Dyra reparationer vad jag läst.

2,5 (F)T har väl en del motorhaverier pga bla multirem som trasslat in sig, samt pga skuret lager i ac-kompressorn. Det gäller nån dieselmotor också osäker på vilken.

T4 (ej VEA) är en bra motor vad jag läst. Sägs vara bränslesnål också.

T4 VEA omnämns i rekordlång tråd här på forumet ang vinnande balansaxlar.
av KalleJ
#1529203
D3 136hk är väl safe bet. Med optimering så är den väl inte för slö heller. Helt hopplöst att hålla reda på alla versioner av motorer dok.
Årsmodell efter 2012 så får man lite modernare stereo och nya backspeglarna.
av UnleashFusion
#1529207
2.4D MY08-09(136hk) eller 2.4D MY10(175HK) är också safe bets. Går att optimera och få ut ~217HK respektive 234HK , dock ligger skatten runt 4700(års.2010) 5900(års.2009).
Hade kollat på dom från MY10 dels snålare än dom från MY08-09.
Men vill man ha nyare från Classic är D3 ett bra alternativ
av Staje
#1534041
Har en MY11 V70 D5 AWD Momentum med 205 hk som än så länge är den bästa bil jag ägt. 20k mil och går som ett skott. Dyr att äga men man får valuta för pengarna! Min har R-chassi och det är dock ingen fördel vid älgjakt och svampplock. Fick nya länkarmsbussningar bak på garanti frå Volvo när jag köpte bilen för 4 år sen. Gått felfritt sedan dess.
av Mr T
#1534142
Jag har en MY11 V70 D3 FWD Summum med automat och jag är jättenöjd med bilen. D3 2011 är en femcylindrig tvåliters motor på 163 hk och 440NM (om jag minns rätt). Den kanske inte går som ett skott, men tack vare bra vridmoment rör den på sig hyfsat. Och jag tycker att den motorn låter både mindre och bättre än nyare fyrcylindriga dieslar. Den drar inte särskilt mycket heller, jag kör den på mellan 0,63 och 0,68. Skatten ligger 3600 / år. Så jag vill nog hävda att den är billig att äga.

Min har akustikrutor och 17-tumshjul vilket gör den mycket tyst.

Jag är ingen motorexpert men om jag förstått det hela rätt så bör man undvika VEA-motorerna. Och nyare årgångar har ju VEA-motorer. Dock har väl 4WD-bilarna bra motorer hela vägen fram till 2016.

Vid de miltalen som du nog tittar på bör man titta på bussningarna, framförallt de främre bakvagnsbussningarna. Reparation av generator (frihjulet skär i bland), AC-kompressor och kondensor. Kamremmen ska bytas vid 18000mil eller tio år.

Överlag är det en jättefin och bra bil som jag varmt kan rekommendera - med rätt drivlina då... ;)

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]