Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1529039
Hej, hoppas att någon kan hjälpa mig här. Har en V70 1.6 Drive 2012 med motor D4162T.

Problemet började yttra sig för något år sedan då jag fick DSTC och limp mode vid ett tillfälle, då räckte det med stänga ner bilen och starta upp den igen och problemet försvann :-D :-D :-D . Problemet återkom något till gång men avlöstes även då med en omstart av bilen.

Nu senaste månaden har det blivit frekvent, det räcker inte med att starta om bilen, problemet är kvar och jag får även motorfelsmeddelande (service erfordras). Så jag köpte i all hast biltemas felkodläsare för volvo, och fann en massa felkoder. :-/ Dessa är inte några gamla koder som legat, de poppar upp varje gång bilden går i limp-mode.

FELKODER:
CVM-U041568 Invalid data recived from break control module
PBM-U300013 Control module, general electric failure
PBM-U040168 invalid data recived from engine control module
DDM-B119000 Left rear window, general failures
DDM-B118E00 Left front window, general failures
PDM-B119100 Right rear window, general failures
CEM-B110977 passenger door central locking motor. Mechanical failures
CEM-B10EC77 Passenger door double locking motor, mechanical failures
ECM-P02D100 Cyl 3 fuel injector offset learning at max limit
ECM-P130378 Exhaust gas recirculation calibration fault. Mechanical failures
ECM-P037D00 Glow plug sense circuit, general failure
ECM-U012000 Lost communication with starter/generator control module
ECM-P126100 Cyl 1 high to low side short, general failure
CPM-U300016 Control module general electric failures
ASB-U040168 Invalid data recived from engine control module. algorithm based failures.
ABS-U300316 Battery voltage, general electric failures

Övrig info: Bilen var svårstartad i början av vintern, bytte därför batteri. Fick senare ett laddningsfel när jag var på väg hem ifrån jobbet. Jag körde på och höll tummarna att jag skulle hinna hem innan bilen dog, lyckades, men styrservona la ner när jag kom in på uppfarten. Satte batterier på laddare omgående. Funkade fint dagen efter.

Beggad generator sattes in i sommras efter återkommande laddfel, fungerade fint efter det.

Hoppas något kan ge mig en ide om var jag ska börja :-/ ?

Tack!

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]