Sida 1 av 1
Byta Oljeledning Turbo D4164T
Postat: lör 14 jan 2023, 16:20
av Dizzad
Är det bökigt att byta denna del ?
Den har släppt i banjofästet uppe vid Punkt 16 på bilden och pissar olja
Men jag ser inte vart skruv 18 sitter mer än att den sittar på baksidan nånstans...
Tanken är annars att klippa röret strax under banjo, ta en annan banjo med rörbit och skarva på med slang
olja.png (223.46 KiB) Visad 1778 gånger
Re: Byta Oljeledning Turbo D4164T
Postat: tis 05 aug 2025, 14:51
av Ronnybonny
Är i samma läge. Hur gjorde du?
Re: Byta Oljeledning Turbo D4164T
Postat: tis 05 aug 2025, 16:10
av Ronnybonny
Jag är i samma läge. Hur gjorde du?
Re: Byta Oljeledning Turbo D4164T
Postat: tis 05 aug 2025, 23:16
av Dizzad
Klippte röret
Körde silver-lod vid banjon, skarva me 1dm slang och slangklämmor
Re: Byta Oljeledning Turbo D4164T
Postat: ons 06 aug 2025, 16:44
av Ronnybonny
Tack för svar. Jag har ett nytt rör och kopparbrickor. Tänker att jag också kapar gamla och nya röret och skarvar med en slangbit. Ser väldigt mörkt ut att komma åt nedre skruven.
Re: Byta Oljeledning Turbo D4164T
Postat: fre 05 sep 2025, 16:25
av Ronnybonny
Hej igen

Hur klippte du röret? Vilken typ av slang skarvade du med? Antar att slangen behöver vara värme- och trycktålig.
Re: Byta Oljeledning Turbo D4164T
Postat: ons 17 sep 2025, 01:51
av Ronnybonny
Nu är jag klar


Jag kapade gamla och nya röret med en "mini"-röravskärare från Jula. (Se bilder). Rören skarvade jag med en 8mm klämringskoppling. Glad att inte behöva ta loss partikelfilter mm.
