Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antebkvist
#1524797
Köpte TYVÄRR en fulkopia, RIDEX servopump. Rivit ner, monterat nya pumpen (med ny o-ring) och monterat därefter luftat, men. Nya pumpen låter riktigt illa. Har man huvudet vid huven så behöver man nästan hörselskydd.
Det är absolut värst vid 1500rpm men hörs även svagt vid tomgång och hela varvtalsregistret. Hörs aningen mindre vid vänstersväng än högersväng.
Luftningen gjordes först på lyft med en massa rattslag till ändlägena, därefter kört på väg ett par km med svängar, ingen skillnad. Det är lite luftbubblor i oljan men absolut inget skumm. Jag skulle tro att det är fullt nornalt.
Ny olja, inga synliga läckor. Kan någon tänka på något som jag glömt eller missat?
Såhär i efterhand kan pumpen ha glappat lite i axeln, vilket är det som oroar mig, att nya pumpen är kass.

Mvh
av Antebkvist
#1524822
Har en skvätt chf som ligger, kanske värt att dränera av oljan å flusha och fylla på med.
(Vet ärligt talat inte skillnaden, lade bara en burk med servoolja i kundkorgen)
av vjohnj
#1524823
Jag hittar inte nån information om den väska du har köpt. Så kan inte säga nått om den. Står det nått på baksidan på flaskan? Kanske bara är en "stop leak" vätska
Vad jag vet så ska du ha grön chf

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen