Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1524632
Hej,

Fick nyligen meddelande ”VOC service erfodras”.

Efter en felsökning med VIDA får jag felmeddelande på PHM-U210991 (för låg bakpartiet i reservbatterier).

Inser att det blir till att byta detta. För kännedom fungerar VOC funktionerna som fjärrstyrt av värmare etc utan problem. Så det är väl backupbatteriet som sviktar..

När jag Läser vidare i VIDA finner jag att enheten är placerad bakom handskfacket. Lurar på om jag kan ge mig på detta själv. Lär ”telefonenheten” tas bort och finns risk att jag ställer till något då? Läser vidare i VIDA att ny mjukvara ska laddas ned, men det lär väl ändå bara vara om jag ska byta enheten? Jag ska bara byta batteriet. Jag läser mig även till att en återställning ska göras av reservbatteriet vid bytet via VIDA, men det känner jag att jag ska kunna lösa.

Någon annan här som har erfarenhet av att ha bytt detta batteri själv?

God fortsättning där ute!

/Mikael
av Doomis
#1524657
Japp VOC måste ur. Allt beror ju på din erfarenhet med elektriska produkter. Spänningskabeln är känslig, kontakten går lätt sönder om man inte vet hur man gör med kontakten till kretskortet.
#1524799
Tack för svar. Det jag funderar på är om jag kan ställa till med något när jag gör modulen spänningslös i och med uttagandet av VOC-modulen. Står att jag ska ladda mjukvara men det är väl enbart vid utbyte tänker jag?

Men förfarandet vad jag förstår är:
Ut med handskfack - koppa ur VOC-modul - öppna lucka - ut med batteri - in med nytt batteri - montage i omvänd ordning

Därefter in i vida och genomföra en återställning av reservbatteriet.

För kännedom fick jag idag reda på prislappen på batteriet hos min återförsäljare, smärtsamma 1750 kr. Smakar det så kostar det :-D

/Mikael
Användarvisningsbild
av luzt
#1524990
mikaelmattsson skrev:Tack för svar. Det jag funderar på är om jag kan ställa till med något när jag gör modulen spänningslös i och med uttagandet av VOC-modulen. Står att jag ska ladda mjukvara men det är väl enbart vid utbyte tänker jag?

Men förfarandet vad jag förstår är:
Ut med handskfack - koppa ur VOC-modul - öppna lucka - ut med batteri - in med nytt batteri - montage i omvänd ordning

Därefter in i vida och genomföra en återställning av reservbatteriet.

För kännedom fick jag idag reda på prislappen på batteriet hos min återförsäljare, smärtsamma 1750 kr. Smakar det så kostar det :-D

/Mikael
Jag kopierar in ett inlägg jag gjorde på facebook för någon månad sedan;

VoC - Service erfordras

Det meddelandet dök upp hos mig när jag startade bilen. I Vida var det tydligt, batteriet till Volvo On Call var slut. Snabb googling och det visade sig kosta ca 2000kr + jobbet hos Volvo att byta det. Galenskap!

Originalbatteriet (3V) har ersatts av ett annat artNr, som är ett 4V batteri. Båda av typen ej uppladdningsbara.
Det nya heter - Tadiran battery 4.1v lithium thionyl chloride pcb aa Battery Batt 5268598 - Och kostar ca 650kr från Finland.
Eller så gör man som jag gjorde, ett 3,5V batteri från samma tillverkare för 104kr från Amazon -
https://www.amazon.se/Solsken-Inorganic ... TKK&psc=1
Hur gör man för att byta?
Ned med handskfacket, den svarta plastlådan precis bakom, bort med luckan du ser, ta ur det gamla batteriet.
Klipp loss kontakten, löd fast den på nya batteriet, återmontera och nollställ i Vida. Totalt tar det ca 40min.
116kr vs ~ 3000kr. Men fungerar precis lika bra. 😁


PS: Finns även en version av batteriet på amazon för 56kr om du vill löda direkt på batteripolerna, lämnar inte lika mycket utrymme för att klanta sig när man löder, är man van, inga problem.
av Erik Å
#1525015
Nej, Tadiran TLM-1550 (primärcell, icke laddningsbar) är inte 3.6V Litium tionyl utan Tadirans hemliga 4.1V teknologi som de är helt ensamma om.. Sätt inte i något annat!
De senare VOC (2016-) har dock två seriekopplade laddningsbara Li-jon celler, det är något helt annat..
#1525019
Hej igen och tack för svar.

Det du skriver  "luzt" är helt klart intressant. Tack för att du delar med dig av ditt inlägg. En fråga, när man ska ner med VOC- enheten bakom handskfacket. Kunde du låta kablarna sitta kvar eller kopplade du ur dem när du tog ut enheten?

Dubbla budskap här, Erik Å menar du att det inte går att köra på det förslagna "billigare" batteriet? Några andra som har erfarenheter om detta? Är det originalbatteriet som gäller? Berörd bil v pratar om är en V70 -12, så det är ett batteri i enheten.

/Mikael
av Erik Å
#1525035
mikaelmattsson skrev: fre 30 dec 2022, 07:12 ..Erik Å menar du att det inte går att köra på det förslagna "billigare" batteriet?
Olika generationer av VoC har olika batterier. Men om där sitter ett enda Tadiran TLM-1550 där så kan du inte ersätta det med något annat. Minnet sviker men det fanns en tid då Tadiran inte kunde leverera och jag har för mig att vi testade med flertalet 3.6V och 3.0V celler vi kunde hitta på marknaden och fann att de inte gjorde jobbet. Enheten är konstruerad för 4V cellspänning och det är bara Tadiran som kan levererar tillräckligt med effekt från en enda AA-cell. Ännu konstigare, vi träffade SAFT som äger Tadrian och jag frågade om de inte kunde producera 4.1V-teknologin i deras andra fabriker men nope. Israelerna sitter på sina magiska hemligheter och delar inte med sig! :bored: Kollar du runt vad det finns för olika teknologier för primärceller så hittar du Li-MnO2, Li-SO4 och litium-tionyl. TLM är ingetdera! Möjligen baserad på svart magi, vad vet jag :-D
Och du behöver få tag i TLM-1550 med lödfanor, tror att pluspolen var av kobolt eller något annat skumt material som förmodligen inte går att mjuklöda..
#1525048
Tack Erik för svaret! Blir väl till att köpa ett batteri från Volvo då. Låter säkrast även om ett billigare tycks hjälpa för att bli av med felkoden, men det ger inga garantier att larmfunktionen fungerar korrekt vid ett nödläge.

När jag byter batteriet, kan jag plugga ur enheten utan att ställa till med att mjukvaran den är laddad med försvinner. Därefter genomföra batteriebytet på en arbetsbänk med god belysning för att minska risken att man har sönder den sköra kontaktstycket.

Därefter koppla in enheten, reseta batteriet i VIDA, nolla felkoder, sen är det bara att tuta och köra?

/Mikael
av Erik Å
#1525053
Mjukvaran försvinner inte för att man tar ur enheten men det finns risk att den startar spårningstjänster som kan vara svåra att få stopp på.
Det bör finnas en serviceinstruktion om hur man ska göra för att undvika sånt, jag har dessvärre ingen koll..
#1533151
Tack för alla svar.

För kännedom så gick bytet bra. Kopplade ur samtliga kablar och tog enheten till arbetsbänken med bra belysning när jag bytte batteriet. Därefter i med kablar igen, och återställning av batteriet i VIDA. Arbetet gick på mindre än 30 min.

/Mikael
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]