Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
#1522471
Finns det något "trick" att få fram motortemp/kylvattentemp på V70/XC70 mfl som är tillverkade innan de digitala mätarna med olika tema kom? Alltså 2 mätartavlor med flytande visare eller vad de brukar kallas, tex årsmodell 2012 och 2013.

Tänker ett liknande "tricks" som man gör för att få fram oljenivån, som visas digitalt i den högra mätartavlan, tänkte om någon hittat något liknande för motortemp. Eller behövs en OBD-läsare? Trist att man inte har en sådan basic-funktion kvar som tex kylvattnet, många tänker inte på det antar jag, men själv är jag intresserad att hålla koll på arbetstempo och förändringar i snabbhet att uppnå temp.
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1522475
Inte ens dom digitala visar något av intresse (mer än uppnådd arbetstemperatur). Den rör sig från 40 till 70 grader, sen är den nöjd, om inget inträffar som skulle kunna vara farligt.

OBD är tyvärr enda sättet att få en ordentlig(are) mätning.
av skarj
#1522504
Trist, minimerar felsökning och frågor snarare än en speciellt dryg kostnad som man undviker med liknande dumheter, men som sagt är det väl många som aldrig bryr sig, själv hade man gärna sett en ordentlig oljestickan också än den lilla fjutten som man behöver schimpansarmar för att få tag på, skönt att man slipper dumheterna med start-stopp och TPMS iaf som dom andra bilarna man har dras med.

Jag får väl kolla med OBD några ggr och hoppas tt den fortsätter i samma stil i framtiden om den nu kommer upp i temp ordentligt.
av dannesk
#1522522
Vill du ha en riktig oljesticka så är det ju bara montera den på motorn, delarna finns attt köpa på Volvo. Aldrig behövt kolla stickan själv när det finns i instrumentklustret.

Ang. mätaren för motortempen är den ju helt onödig och det har den varit på många år iom att på bilarna visar den bara en temp som gör att bilägaren är nöjd att den finns. Tempmätaren på min XC60 lägger sig i mitten rätt omgående och då är motortempen runt 65/70grader och även om den går upp till 90/95 så ligger den fast så jag vet inte vilken nytta den ska göra. Har inte brytt mig om att kolla på motortempen när jag kör sedan 2014 när jag köpte min gamla V70II. Vill jag kolla verklig live-data ur bilen kopplar jag in min OBD2-läsare.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1522536
Däcktrycksövervakning, åtminstone modellen som kollar på rotationshastigheten, är jättebra. Den har upptäckt flera smygpunkteringar på den av våra XC70 som har funktionen.
av skarj
#1522565
dannesk skrev: tor 08 dec 2022, 23:27 Vill du ha en riktig oljesticka så är det ju bara montera den på motorn, delarna finns attt köpa på Volvo. Aldrig behövt kolla stickan själv när det finns i instrumentklustret.

Ang. mätaren för motortempen är den ju helt onödig och det har den varit på många år iom att på bilarna visar den bara en temp som gör att bilägaren är nöjd att den finns. Tempmätaren på min XC60 lägger sig i mitten rätt omgående och då är motortempen runt 65/70grader och även om den går upp till 90/95 så ligger den fast så jag vet inte vilken nytta den ska göra. Har inte brytt mig om att kolla på motortempen när jag kör sedan 2014 när jag köpte min gamla V70II. Vill jag kolla verklig live-data ur bilen kopplar jag in min OBD2-läsare.
Som sagt många skiter säker i tempen, jag tycker den är viktig, men visst ska den för bästa funktion dels vara graderad så man ser om den lägger sig vid 70 grader eller ligger vid 90 grader, eller fastnar vid 50 grader. Inte mycket begärt, många märken lyckas fortfarande...
av skarj
#1522567
apersson850 skrev: fre 09 dec 2022, 08:56 Däcktrycksövervakning, åtminstone modellen som kollar på rotationshastigheten, är jättebra. Den har upptäckt flera smygpunkteringar på den av våra XC70 som har funktionen.
iTPMS är bättre på så vis att man inte behöver elendet till ventiler, aTPMS är å andra sidan till viss nytta för att faktiskt se om lufttrycket ligger där man tror, sammantaget helt ointressant för mig personligen och är heller fri att välja att köpa tex begagnade hjul utan att behöva bry mig om sensorer, iTPMS är fortfarande OK, men känner inte behovet, har haft en bil med iTPMS, 3 eller fler med aTPMS (2 i dagsläget), ett större irritationsmoment för mig sammantaget än nytta, inkluderat "nollningen" efter hjulskifte som även iTPMS krävde. Sönt att slippa helt enkelt, men andra får ju tycka precis vad dom vill, gäller även tempmätare, finns den behöver man inte titta på den, rimligare än att ta bort den, my opinion.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1522573
Nollställningen när man bytt till/från vinterdäck är så mycket enklare än själva bytet att den inte påverkar jobbet alls.
av skarj
#1522578
Påverkar gör det såklart, är fortfarande en varning/meddelande som kommer, jobbigt, nja, men slipper hellre. Vill man ha det så är det inga problem för mig, men jag är hellre utan.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]