Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1521446
När oljelampan tänds har den ju tappat oljetrycket, och då borde det väl fattas flera liter, 0,5 till 1 liter ska ju inte påverka oljetrykslampan, el?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1521448
@Derank, Ja. De maxade min vid vägningen och sedan saknades det som sagt 2.3l och den varnade inte då
Användarvisningsbild
av Derank
#1521459
sorry, såg längre upp att det TS ville ha hjälp med var att Volvo skulle ta det, jag fick för mig att de sagt att det inte var något problem med hans bil, läste lite för snabbt där.
av phkr
#1523275
Micce1980 skrev: ons 30 nov 2022, 17:15 @phkr, Sant som apersson850 skrev, ja vilket motorkod har kärran? :-)
Uppföljning. Vägningen visade 7liter/1000 mil...enligt verkstaden vill inte försäkringsbolaget ta det om det inte visar sig vara något som gått sönder när de plockar ner motorn.
Kan de inte "se" något fel så påstår de att det är förslitning... Blir så jävla trött. Kan väl fan inte påstå att en motor har förslitningsskador efter 11k mil.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523282
@phkr, Jösses och åter igen, jösses... Vilket försäkringsbolag?
av VolvoJull3
#1523283
Känns som en maskinskadeförsäkring är värdelös att ha om ett försäkringsbolag resonerar på det viset.
av dannesk
#1523286
Fast egentligen är väl egentligen inget maskinskadeärende krasst sett. Bolagen har väl lessnat på att ta kostnaderna för Volvos feldesign i VEA motorerna iom att det är så välkänt problem och drabbar så många exemplar. Volvo själva borde ju erbjuda reparation på detta för reducerad eller utan kostnad kan jag tycka.
Maskinskadeförsäkringen är ju väldigt användbar för andra situationer men är väl inte tänkt att användas för att reparera var och varannan VEA-motor ifrån Volvo som rullar på vägarna innan de bytte oljeringarna.
av VolvoJull3
#1523300
Fast i min värld är det den försäkringen man förlitar sig på efter att maskinskadegarantin gått ut. Är det mycket problem med dessa motorer för väl försäkringsbolaget höja premien på dessa.
Dock håller jag med om att Volvo borde förlängt garantin till 8år eller liknande som Saab gjorde på sina T7 motorer.
Kunden borde inte bli drabbad iallafall när man köpt en bil som bara är inkörd, plus har skött service enligt volvos rekommendationer.
Senast redigerad av 2 VolvoJull3, redigerad totalt 0 gång.
av Doomis
#1523306
phkr skrev: Uppföljning. Vägningen visade 7liter/1000 mil...enligt verkstaden vill inte försäkringsbolaget ta det om det inte visar sig vara något som gått sönder när de plockar ner motorn.
Kan de inte "se" något fel så påstår de att det är förslitning... Blir så jävla trött. Kan väl fan inte påstå att en motor har förslitningsskador efter 11k mil.
Fast här är det en verkstad som har uttalat sig ur deras synvinkel. Det är väl inte verkstaden som har hand om ditt försäkringsärende väl?
Hur kan verkstaden resonera med att något går sönder? Det var det sämsta uttalande jag hört, BYT verkstad!
Förlåt mig, är det inte därför man lämnar in sin bil, syftet är ju att laga bilen inte ha sönder den?
Har du pratat med försäkringsbolaget om hur du ska göra, hur ska dom lösa det helt enkelt?

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]