Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo2021
#1523322
dannesk skrev:Fast egentligen är väl egentligen inget maskinskadeärende krasst sett. Bolagen har väl lessnat på att ta kostnaderna för Volvos feldesign i VEA motorerna iom att det är så välkänt problem och drabbar så många exemplar. Volvo själva borde ju erbjuda reparation på detta för reducerad eller utan kostnad kan jag tycka.
Maskinskadeförsäkringen är ju väldigt användbar för andra situationer men är väl inte tänkt att användas för att reparera var och varannan VEA-motor ifrån Volvo som rullar på vägarna innan de bytte oljeringarna.
Gäller detta även VEA med bensinmotorer eller är det ”bara” dieselbilar som drabbas?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523325
Visst är det felkonstruktion, men delen har väl ändå gått sönder av sig själv utan yttre påverkan?

Volvia:
"Försäkringen gäller för skador eller fel på komponenter enligt nedan som brustit och gått sönder av sig själv utan yttre påverkan.
Bensin-, diesel- och gasbilar:
Motor (för framdrift av bilen)
– Motor, motorblock, cylinderlock och motorns inre delar."

Bäst är väl att prata med verkstaden igen och så får de ligga på försäkringsbolaget. Trist sits för de med om försäkringsbolaget inte betalar när de är halvvägs igenom, då ska de få det av en privatperson och man vet ju aldrig om dessa har denna summan att tillgå med mera
av dannesk
#1523330
Fast saken är ju den att oljeringarna inte har gått sönder av sig själva, de kleggas igen av oljan i motorn så de inte kan skrapa av och evakuera oljan genom hålen i ringen som sitter på cylinderväggarna utan trycker oljan uppåt som förbränns och motorn drar olja. Konstuktionen var ju dömd att misslyckas och är därför förändrad. Det finns ju massvis med VAG-bilar som också drar olja de blir väl inte heller åtgärdade på maskinskadegarantin om inte VAG tar reparationen.

Det är väl bara ta disskusionen igen med verkstad och försäkringsbolag för att se om man kommer vidare.

Detta drabbar väl både bensin och diselmotorer av VEAn men jag tycker med sett att det berör dieslar mer men de är väl det stora antalet av de sålda bilarna. Oavsett detta är ju välkänt problem sedan många år och jag skulle personligen aldrig köpa en äldre VEA innan de förändrade designen på oljeringen i motorn. Är väl motorer tillverkade före nång gång hösten 2015 som berörs, har jag för mig.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1523332
@dannesk, Då skulle det eventuellt kunna gå under "fel på komponenter" om han har tur.

Med det blir väl återförsäljarna då som kostnaderna kommer på när dessa byts in. Där kan de ju inte gärna neka, möjligen dra det det i långbänk men inte lagligt neka om de ej skrivit att den drar olja så klart.

Min åtgärdades ju och har sparat alla papper på det, det är ju något man gärna vill visa
Användarvisningsbild
av frasse4
#1523342
Det finns någon mer tråd på forumet då en person hade svårt att få igenom detta på maskinskadan. Minns inte hur det gick. Jag vill minnas att motargumentet är att oljeringen inte är trasig, så länge man fyller på olja så kan man ju köra vidare. Däremot kan man ju undra vad som händer med avgasvärdet när man bränner så mycket olja. Där har väl Volvo ett längre åtagande?
av Malmstroem
#1523347
Tråkigt när det blir så här, men jag skulle inte klaga alltför högljutt på försäkringsbolaget utan mer data om hur vanligt det är. Om de tog typfel som inträffar ofta skulle försäkringskostnaden bli så pass hög att det går att ifrågasätta om försäkringen är vettig att ha.

Försäkring är något jag betalar för när konsekvensen är alvarlig och sannolikheten låg att det inträffar. Då är det vettigt att sprida ut kostnaden på försäkringskollektivet. Om det gäller någonting som kostnadsmässigt går att hantera, och är rätt sannolikt att det inträffar -- då förstår jag om försäkringsbolagen inte vill ta det. Skulle du då få en lägre premie efter att kolvringarna fixats?

Liknande saker har inträffat tidigare, t.ex. Saabs problem med oil sludge. Där vägrade också försäkringbolagen att betala, och Saab förlängde motorgarantin till 8 år om jag mins rätt.

När det gäller tidiga VEA ser det ut som om det blir bilägaren som får betala. Blir den tillräckligt mycket negativ publicitet så kanske Volvo hanterar det på goodwill.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1523348
Emissionsgarantin gäller upp till 5 år/ 8000 mil, utgången alltså.

Maskinskadeförsäkringen gäller väl normalt 8 år, beroende på reg-datum på bilen kan den ju också vara utgången, är det kollat så den fortfarande gäller?

Och, ja det är rejält illa att privatpersoner och försäkringsbolag ska betala för volvos konstruktionsfel.
av phkr
#1523358
Förtydligande i det hela nu när jag är lite lugnare. Personen jag pratade med är alltså "verkstadscoach" på Liljas som säljer Volvo och är auktoriserad verkstad här i regionen. Han menade att han tagit kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) i ärendet.

LF menar på att om de plockar ner motorn och inget är sönder, så kommer försäkringen inte täcka det. Även om den uppenbarligen är "sönder". Kan man inte SE någon skada som skulle kunna orsaka oljeförbrukningen, så anses den inte sönder och då får jag ta hela notan.

Han menar också att han pratat med Volvo om goodwill men att där finns inget att hämta, vilket jag inte blev förvånad över efter läsningen här på forumet.

När jag förklarade för honom att jag tagit upp detta med oljan redan tidigare, men inte fått någon klar fingervisning från deras tekniker om vad som faktiskt är gränsvärdena så började han lyssna lite mer. Då började han tom börja titta bakåt i servicepapperna och mumla lite.

Han erkände också att de får in såna här bilar lite då och då och att lösningen i regel är att byta kolvarna och ringarna, i vissa fall sätta i en bättre begagnad motor. Vid dessa tillfällen menar han också att det oftast inte går att se några skador eller förslitningar, men bytet löser problemet.

Jag förtydligade då, för att få det bekräftat från honom, att om de öppnar min motor så kommer de ju inte se något, för vi vet ju redan till 99% att felet är samma skit som alla andra. Åh eftersom inget kommer synas, så kommer jag ju med 99% sannolikhet få stå med hela skiten. Han sa inte emot utan mumlade att "Jo, så är det ju nog då".

Efter att jag spytt lite galla om vilket jävla skämt jag tycker detta är när motorn inte ens gått 11k, samt förklarat att om jag kommer få stå med hela kostnaden så kommer de få sätta ihop skiten igen och sen kör jag den tills den rasar. För några 44k (hans uppskattning) för att laga skiten kommer jag inte lägga. Då bad han att få kolla vidare på saken och ta det en sväng till uppåt för att se om det finns något mer de kan göra.

Så fortsättning följer. Tack till alla som kommer med inputs och funderingar.

Får väl se om detta löser sig eller om jag står med både nytt försäkringsbolag och verkstad nästa år.
av phkr
#1523363
Cotag skrev: tor 15 dec 2022, 18:45 Emissionsgarantin gäller upp till 5 år/ 8000 mil, utgången alltså.

Maskinskadeförsäkringen gäller väl normalt 8 år, beroende på reg-datum på bilen kan den ju också vara utgången, är det kollat så den fortfarande gäller?

Och, ja det är rejält illa att privatpersoner och försäkringsbolag ska betala för volvos konstruktionsfel.
Det står på vår försäkring att maskinskada gäller 10 år eller 15000mil. Så den trodde jag skulle ta det...
av dannesk
#1523371
phkr skrev:Förtydligande i det hela nu när jag är lite lugnare. Personen jag pratade med är alltså "verkstadscoach" på Liljas som säljer Volvo och är auktoriserad verkstad här i regionen. Han menade att han tagit kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) i ärendet.

LF menar på att om de plockar ner motorn och inget är sönder, så kommer försäkringen inte täcka det. Även om den uppenbarligen är "sönder". Kan man inte SE någon skada som skulle kunna orsaka oljeförbrukningen, så anses den inte sönder och då får jag ta hela notan.

Han menar också att han pratat med Volvo om goodwill men att där finns inget att hämta, vilket jag inte blev förvånad över efter läsningen här på forumet.

När jag förklarade för honom att jag tagit upp detta med oljan redan tidigare, men inte fått någon klar fingervisning från deras tekniker om vad som faktiskt är gränsvärdena så började han lyssna lite mer. Då började han tom börja titta bakåt i servicepapperna och mumla lite.

Han erkände också att de får in såna här bilar lite då och då och att lösningen i regel är att byta kolvarna och ringarna, i vissa fall sätta i en bättre begagnad motor. Vid dessa tillfällen menar han också att det oftast inte går att se några skador eller förslitningar, men bytet löser problemet.

Jag förtydligade då, för att få det bekräftat från honom, att om de öppnar min motor så kommer de ju inte se något, för vi vet ju redan till 99% att felet är samma skit som alla andra. Åh eftersom inget kommer synas, så kommer jag ju med 99% sannolikhet få stå med hela skiten. Han sa inte emot utan mumlade att "Jo, så är det ju nog då".

Efter att jag spytt lite galla om vilket jävla skämt jag tycker detta är när motorn inte ens gått 11k, samt förklarat att om jag kommer få stå med hela kostnaden så kommer de få sätta ihop skiten igen och sen kör jag den tills den rasar. För några 44k (hans uppskattning) för att laga skiten kommer jag inte lägga. Då bad han att få kolla vidare på saken och ta det en sväng till uppåt för att se om det finns något mer de kan göra.

Så fortsättning följer. Tack till alla som kommer med inputs och funderingar.

Får väl se om detta löser sig eller om jag står med både nytt försäkringsbolag och verkstad nästa år.
Spelar väl troligtvis ingen roll vilket bolag man har i detta ärende, är det något bolag som tar detta idag? Om inte ens tillverkaren Volvo, som vet att de valt delar i motorn inte klarar funktionen i motorn vill ta ansvar, så bör ju inte LF göra det heller vilket är bra för oss andra LF-kunder som inte vill betala löpande VEA-reparationer via premien. Dock så hade väl Volvo tagit detta om oljevägningen utförts redan när förbrukningen påpekades ifrån början.
Lika som att vagnskadan på försäkringen inte tar rostskador på Volvobilarnas skärmkanter pga dålig lösning/design med innerskärmen och själva skärmkanten.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]