Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phkr
#1528140
Uppdatering:
Efter ytterligare ett snack med verkstaden och påtalande om hur sjukt besviken jag var på deras agerande så bad han om kopia på serviceboken då det fattades en service i systemet.
Jag bifogade dessa och han tog det vidare till Volvo (vilket han redan sagt att han gjort....).

Hursom, han återkom efter några dagar med positiva nyheter. Volvo tar kostnaden och den åkte idag in på verkstaden för kolvbyte. De förväntas vara klara framåt torsdag, kanske fredag. Sen hoppas jag att vi får tillbaka en lite mindre törstig bil :)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1528158
Där ser man.
Hade jag varit dig så hade jag frågat vad det kostat med ett nytt (uppdaterat) balansaxelpaket när dom ändå har sumpen nere.
Även förhört mig om dom byter kamrem med löphjul/spännare eller om du kan köpa till delarna.
Samma med olja och oljefilter. När jag skulle ha garantibyte på ett balansaxelpaket så hade dom tänkt hälla tillbaka den gamla oljan...! (Ja auktoriserad verkstad)
av phkr
#1528271
Jag ropade nog hej lite för tidigt.
Nu ringde de och sa att cylindrarna var skadade. De hade tagit bilder och skickat till Volvo som säger att de tar bytet av kolvarna, men inte mer. Såååå jävla trött.
Så en bättre begagnad motor finns, men Volvo tar inte kostnaden för att sätta i den.
Blir en vända till med försäkringsbolaget. Aldrig kan saker och ting bara gå smidigt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1528279
@phkr, Jösses, så deras felkostruerade kolvringar har skadat cylindrarna men det betalar de inte för... Det va bra att de tog på sig kolvbytet men att lämna dig här med byxorna nere är ju värre än att de inte hjälpt dig alls.

Vad skulle motorbytet gå loss på? Då kan ju Volvo annars sponsra med en del av kostnaden som är kvar sedan kolvbytet ändå, kan man tycka
av phkr
#1528284
@Micce1980 Ja man vet ju knappt om man ska skratta eller gråta. Jag sa precis som du när jag pratade med verkstaden. Cylindrarna är ju kassa pga kolvarna. Han höll med mig och erkände att han blivit lite tagen på sängen när Volvo inte ville ta det. Han har dessutom hittat en motor som bara gått 1000mil att byta till.

Jag glömde fråga vad motorbytet skulle kosta, blev så jävla paff och lack. Det är anmält till LF nu iaf och jag har gett de skadenumret så de kan skicka kostnadsförslag.

Men jag fattar inte hur Volvo tänker riktigt. Troligtvis gör de ett försök för att spara pengar, det finns ju en liiiten chans att försäkringen tar det och då är det ju win-win för dem. Att jag får magsår av hela skiten rör ju inte dem i ryggen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1528288
@phkr, Så annars monterar de ihop allt med dina gamla kolvar och kolvringar? Det enda du då fått är väl ny olja, filter och kamremssats men inget av det som felat. Mja, ytterst märkligt.

1000 mil är verkligen som nytt och hoppas det går bra nu då
av phkr
#1528354
Micce1980 skrev: tis 24 jan 2023, 14:07 @phkr, Så annars monterar de ihop allt med dina gamla kolvar och kolvringar? Det enda du då fått är väl ny olja, filter och kamremssats men inget av det som felat. Mja, ytterst märkligt.

1000 mil är verkligen som nytt och hoppas det går bra nu då
Ja du jag vet inte. Jag är bra sugen på att be dem sätta in nya kolvar som Volvo lovat och sen aldrig lämna in bilen där igen. Men jag vet inte hur länge man kan köra med motorn om nu cylindrarna är skadade?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1528382
@phkr, Bra fråga, riktigt bra fråga. Ring din kontakt på verkstaden imorrn.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]