Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Trickelina
#1521226
Jag har en XC70 -15 som körs för lite för att batteriet ska klara att starta parkeringsvärmaren vintertid. Jag måste ladda med CTEK-laddare 1-2 gånger i månaden.(nytt originalbatteri från maj -22)
Det är så bökigt och tidskrövande att ta bort de två plastlocken och nu har jag sett att finns denna kabel som borde underlätta ikopplingen av laddaren. Jag önskar tips om hur den ska sättas dit. Röd till plus och svart till jord och var är det? Hur sätter jag fast ringkabelskon? Alltså jag kan inte så mycket om bilar så superklar anvisning tack .
Kramiz ;-)
20221129_182617.jpg
20221129_182617.jpg (1.05 MiB) Visad 810 gånger
av peckapecan
#1521253
Har då kopplat in min direkt på polskorna, har man nyare bil med BMS så tror jag man måste koppla det via jordpunkt
Användarvisningsbild
av Trickelina
#1521255
Tack, undrar hur man vet om den har BMS?
Men det har den nog eftersom det kommer upp i appen att parkeringsvärmaren inte kan starta pga låg batterinivå.
En annan fråga är om storleken på mitt kablage är rätt. Jag gissar att det är M6 på ringkabeln, men det är väl bara att testa om den går på polskon.
av Rådlös
#1521259
Jordpunkt på en bil är i princip hela bilen. Det vill säga: Det som inte är någon Pluspunkt.
Men man kan ju välja en bättre eller sämre jordpunkt. Det bör inte vara en yta som är lackerad eller på liknande sätt ytbehandlad eller sitter på någon rörlig detalj. Välj närmaste mutter eller skruv som, för säkerhets skull, inte har någon annan kabel. Under batteriet och luftburken, ner mot "golvet" brukar det finnas 3 - 4 skruvar som sticker upp underifrån.
Känner du dig ändå osäker så kontakta någon som handgripligen kan hjälpa dig med detta. Det är lite svårt att förklara i ord och skrift. Det hade varit 1000 gånger enklare att öppna motorhuven och peka på någon lämplig och ledig skruv.
av dannesk
#1521263
Använd dessa punkter att ansluta laddsladden, jordpunkten är en av jorden för säkringsboxen emot chassiet. Du har BMS på din bil och man får inte ansluta minuskabeln på batteriet då för kan inte BMS tillgodoräkna sig laddningen och ge fel laddstatus. Man ser om man har BMS om man kolla på kablaget till batteripolerna, sitter kretsar och kontakter där. Se minuskabeln på min bil på nedersta bilden. Dom bilarna jag hållit på med de senaste åren har alla haft BMS (typ 2010 och nyare) och hade det även på min my11.
Anslutning_laddare.jpeg
Anslutning_laddare.jpeg (68.04 KiB) Visad 722 gånger
BMS.jpg
BMS.jpg (240.76 KiB) Visad 711 gånger
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1521264
@dannesk, Just där har jag kopplat min. Drog igenom den svarta kabeln i en liten glipa vid gummigenomförningen ovanför där du markerat Jordpunkt (minus)

Har sen snabbkopplingen i lådan så ligger den skyddat där året om :)
Användarvisningsbild
av Trickelina
#1521283
Tack för alla kloka svar,då är jag nöjd. Speciellt bra var bilden från dannesk, där känner jag igen min bil. God hjul!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1521323
@Trickelina,

Ska jag ladda med klämmor så tar jag minus på motorblocket, här vid ett fäste som sitter fast i motorn

.
IMG_4482.jpg
IMG_4482.jpg (871.85 KiB) Visad 615 gånger
.

Här är en bild på hur jag dragit kontakten till snabbladdaren, fick maka någon millimeter på gummibussningen bara där och skruvade sedan fast den i skruven vid pilen. Tror jag fick böja (bocka) hålet skruven ska in lite innan för att det skulle sitta optimalt bara. Sen kan den som sagt ligga där i lådan tills nästa gång

.
IMG_4481.jpg
IMG_4481.jpg (848.51 KiB) Visad 615 gånger
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.

Byte till sommarhjul med nya däck på. P[…]

Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]