Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
#1523084
Lättast är ju om någon som haft en bil sedan ny, speciellt som bor i norra Sverige, gärna 2010 då, då detta årtal lyfts upp flera ggr, har denna någon aldrig haft problem med dieselvärmare kan vi anta att den med råge har passerat 800 timmar, om nu bilen används någorlunda normalt.
Finns det en sådan person så faller ju teorierna, om nu inte fler än en utan problem svara, då kan vi nästan vara helt säkra att det inte finns något stopp vid just 800h, är det just en mycket liten batch som har "felet" så skulle väl inte en person motbevisa hela tesen, men då jag personligen vet äldre bilar som fortfarande fungerar (dieselvärmare alltså) utan renovering av dieselvärmaren så är jag minst sagt skeptisk till dem som påstår att detta fel finns, och frågar efter bevis, har inte sett några än, att någon säger sig ha löst det är inget bevis, krävs ju lite bilder före och efter från ändringen av mjukvaran, och gärna påvisande av att funktion före och efter av dieselvärmare, men helt säker kan jag inte vara att det inte finns en drabbad batch, finns det så bör det som sagt fram i media så det uppmärksammas, dock om det endast gäller ett fåtal bilar just 2010, är allmänintresset lågt/obefintligt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1523091
Jag bor förvisso inte i norra Sverige, snarare tvärtom. Men jag har haft min bil (2012:a) sedan midsommar 2011. Den har gått 38000 mil, så visst har värmaren använts en del också.
Den fungerar än. Har aldrig krånglat, så det är inte reparerat eller bytt något på den värmaren heller.
av Doomis
#1523104
Det här börjar bli tröttsamt.
Detta har uppkommit genom att man tagit saken i egna händer och struntat att lämna in bilen på verkstad.
Använt ett krångligt avancerat sätt utan Volvos inblandning att ändra mjukvaran i styrenheten.
Det finns inget som säger att det inte löser sig genom mjukvarunedladdning på Volvo, så som med Service 2.0 t.ex eller en omladdning.
av Doomis
#1523192
Ta inte det ur sammanhanget nu. Även Du måste förstå vad jag menar.
Det tråden till 90% består av är en sorts konspirationsteori om Volvo/Webasto har döljt ett planerat åldrande i 2010 års brännarna.
Om det nu är så enkelt att ändra ett värde från 800 till 0 h så måste man förstå att även Volvo eller Webasto för den delen skulle ha en lösning på problemet i form av en uppdatering/omladdning av styrenheten. Det enklaste sättet är att lägga detta på 2.0(då löser man det oavsett om värdet är 800 eller 57)samtidigt löser sig problemet av sig självt eller så uppdaterar man mjukvaran när kunden kommer in för ett verkstadbesök där bränslevärmaren behöver omladdas. (detta förutsätter att PS vet vad han ska göra och det finns det inga garantier till.)


Är det enklare för dig att förstå nu hur jag menar nu?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1523197
Jodå, jag begriper det till och med bättre än du gör.
Det är nämligen så att om de verkligen lagt in ett planerat åldrande, då kommer de förstås inte att fixa det inom ramen för Service 2.0. Det är ju planerat att det ska vara så.
Om det inte är planerat att det skulle vara så, då hade de lagt in det i vanliga uppdateringar. Men då hade heller ingen råkat ut för det, åtminstone ingen som besökt en Volvoverkstad för någon service. Även om inte alla åker dit för alla serviceåtgärder brukar kamremsbyte och liknande stora jobb hamna på verkstad. Dessutom är de som bryr sig om att lära sig att pilla med detta själva i regel inte okunnigare än att de vet om det gjort någon service med programuppdateringar eller ej.

Är det lättare för dig att förstå nu?
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1523240
Jag blev lite nyfiken så jag kollade hur det stod till med antal timmar på min V60 MY13 som gått 15900 mil.

Brinntid 741 timmar
Driftstid 6448 timmar

Definitionen brinntid och driftstid beskrivs såhär i Vida:
Driftstid anger hur lång tid värmaren har varit i drift
Brinntid anger hur länge flamma varit aktiv

Det känns som att någonting kanske inte riktigt stämmer här. Mina räknare innebär 6 minuter brinntid för en timmes driftstid, kan det verkligen stämma?

Om vi tänker att bilen gått två resor om dagen i fem dagar i veckan under värmarhalvåret (okt-mars), alltså 6 månader (26 veckor, 130 dagar) per år, i 10 år, så är det 2600 resor totalt. Det skulle innebära att det var en brinntid på 17 minuter per resa och 2,5 timmars driftstid. Det känns ju inte rimligt, eller?

Framförallt tycker jag det är förhållandet brinntid och driftstid som känns galet...

Om man slår ut 741 på 10 år så blir det 74 timmar per år. Om 59 timmar når jag 800 timmar. Så senast nästa vinter borde jag veta hur det är med 800 gränsen antar jag, kanske redan i slutet på denna om jag är flitig med brännaren?

Det skall bli lite spännande att titta på timmarna igen om någon månad eller två för att se hur de rört sig.
av skarj
#1523241
apersson850 skrev: tis 13 dec 2022, 16:54 Jag bor förvisso inte i norra Sverige, snarare tvärtom. Men jag har haft min bil (2012:a) sedan midsommar 2011. Den har gått 38000 mil, så visst har värmaren använts en del också.
Den fungerar än. Har aldrig krånglat, så det är inte reparerat eller bytt något på den värmaren heller.
Utmärkt, då vet vi i alla fall, antingen är inte alla bilar drabbade, eller så känner Volvo till problemet och har en lösning och man uppdaterar mjukvaran vid service.
Återstår då de som aldrig (eller bara i början) servat på Volvoverkstad, samt om det ev. gäller en begränsad batch bilar, säg som ex. v12-2010 till v44-2010. Känns som vi närmar oss ett avskrivande att detta problem alls har funnits, möjligen under ett tag då där en trolig lösning finns för dom som servar bilen hos märkesverkstaden.
av skarj
#1523242
MartinS skrev: ons 14 dec 2022, 17:27 Jag blev lite nyfiken så jag kollade hur det stod till med antal timmar på min V60 MY13 som gått 15900 mil.

Brinntid 741 timmar
Driftstid 6448 timmar

Definitionen brinntid och driftstid beskrivs såhär i Vida:
Driftstid anger hur lång tid värmaren har varit i drift
Brinntid anger hur länge flamma varit aktiv

Det känns som att någonting kanske inte riktigt stämmer här. Mina räknare innebär 6 minuter brinntid för en timmes driftstid, kan det verkligen stämma?

Om vi tänker att bilen gått två resor om dagen i fem dagar i veckan under värmarhalvåret (okt-mars), alltså 6 månader (26 veckor, 130 dagar) per år, i 10 år, så är det 2600 resor totalt. Det skulle innebära att det var en brinntid på 17 minuter per resa och 2,5 timmars driftstid. Det känns ju inte rimligt, eller?

Framförallt tycker jag det är förhållandet brinntid och driftstid som känns galet...

Om man slår ut 741 på 10 år så blir det 74 timmar per år. Om 59 timmar når jag 800 timmar. Så senast nästa vinter borde jag veta hur det är med 800 gränsen antar jag, kanske redan i slutet på denna om jag är flitig med brännaren?

Det skall bli lite spännande att titta på timmarna igen om någon månad eller två för att se hur de rört sig.
Kan du inte bränna av dessa 59 timmar i rask takt, så vi får en till som kan bekräfta att inget händer vid 800h? :)
Är ironisk, så ingen får för sig något nu om att okynnes köra brännaren alltså...
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 15

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]