Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcusjj1
#1528671
ÖIVIN skrev: tor 26 jan 2023, 22:33 Nu har jag demonterat värmaren och upptäckt ett fel på brännardelen. En stålpinne har gått an. Ska försöka skicka bild här. Får se om jag får tag på en ny i morgon. Är det volvo som gäller då eller får man tag på den någon annan stans?
Gissningsvis måste du köpa en ny brännarinsats.

Volvo i Halland hade inget på lager alls, allt låg på centrallager i Göteborg och skulle ta två arbetsdagar att få hem.

Jag har min gamla brännarinsats liggandes som du kunde fått, men tyvärr ser den inte lik ut din. Jag har en Vevo, du har nog en annan modell.
av ÖIVIN
#1528794
Tack för omtanken markusjj men jag köpte en ny brännarkammare igår och ska försöka skruva tillbaka delarna i helgen. Jag prockörde själva elmotorn till fförbrännarluftsfläkten och ev är även denna i dåligt skick. Det kommer ett skrapande ljud ibland. Är det någon som vet hur man får bort det svarta locket där själva fläktdelen sitter? Den måste bort för att kunna byta motorn.
Får man tag i en nu motor? Har sökt på nätet men inte hittat någon. Det står på motorn " Buhler motor GmbH 9008856b DC 10 v." . Att provköra motorn till fläkten var enkelt. Bara att ansluta spänning , typ 5 volt och se om den snurrar. Polariteten är uppmärkt på motorn.
Bilagor
20230126_221411.jpg
20230126_221411.jpg (2.22 MiB) Visad 521 gånger
av ÖIVIN
#1529572
Nu är felkoderna nollade men tyvärr startar inte värmaren. Man hör fläktmotorn till förbränningsluften snurra . Är för mig att bränslepumpen ska ticka under ett tidigt skede vid start. Stämmer det? Jar hör inte att det tickar eller pumpas. Kan pumpen vara trasig? Vas sitter den? Hur många startförsök har jag på mig innan den spärras igen? Om jag rycker batteriet mellan startförsöken sparas antal missluckade startförsök ändå ?
av Doomis
#1529576
Du har 3 startförsök på dig.
Du menar på fullaste allvar att teknikern nollade felkoderna, provade brännaren utan att den startar och gav dig inte orsaken till varför den inte startade? Det tar ju typ 4 knapptryckningar i VIDA att se status på komponenterna. Jösses!
av ÖIVIN
#1529587
De bara nollade felkoderna utan att prova den. Det var det som var uppgjort och de tog 380 kr för det. När det var ett så tydligt fel var jag rätt säker på att det var det som var felet och ville komma undan så billigt som möjligt.
Skulle jag själv vara tekniker skulle jag vara nyfiken på om det var det som var felet.
Pumpen borde man vär kunna prova genom att koppla in 12 v på anslutningen för ett ögonblick, bara dutta till . Borde man inte höra ett tickande då för varge 12 volts puls? Är pumpen lättåtkommlig? Var sitter den?
av Marcusjj1
#1529593
ÖIVIN skrev: fre 03 feb 2023, 04:02 De bara nollade felkoderna utan att prova den. Det var det som var uppgjort och de tog 380 kr för det. När det var ett så tydligt fel var jag rätt säker på att det var det som var felet och ville komma undan så billigt som möjligt.
Skulle jag själv vara tekniker skulle jag vara nyfiken på om det var det som var felet.
Pumpen borde man vär kunna prova genom att koppla in 12 v på anslutningen för ett ögonblick, bara dutta till . Borde man inte höra ett tickande då för varge 12 volts puls? Är pumpen lättåtkommlig? Var sitter den?
Usch va surt.
För att kringgå att du inte låser den med tre startförsök igen, starta brännaren manuellt, låt den försöka i 20 sekunder, har den inte startat då så stäng av den! Har den gått mindre än 30 sekunder ger den inget "startförsök" :-)

Vet inte exakt vart bränslepumpen sitter, men när jag felsökte så sa en bekant att den ska ticka. Har för mig att min tickade från bakänden på bilen, men jag är inte helt säker.

Ps. När jag hade satt in en ny brännarinsats så körde jag säkert 6-7 stycken 20 sekunders starter innan den hoppade igång ordentligt. Vet inte varför. Efter det har den alltid startat som den ska.

Glöm inte stänga av autostarten på brännaren om du ska köra med bilen. Annars kommer då låsa den fort med tre startförsök.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1529601
Där sitter den på P2-plattformen, är det verkligen samma placering på P3?
av Doomis
#1529602
Japp den sitter på höger sida mellan kaross och bakvagnsupphängning.
Du kommer inte åt den speciellt bra utan att palla upp bilen och ta bort hjulet. Min rekommendation är att ta kontaktstycket under baksoffan istället, 2 sekunders jobb. Man ser kontaktstycket direkt när soffan är borta. En gul/röd kabel.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]