Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doomis
#1523427
MartinS skrev:Ja, fast det brukar sällan ta mer än 20-30 sek innan det är full fart tycker jag.

Det är det som är konstigt, det stämmer inte med bil eller värmare igång för att kunna räkna fram driftstiden. Skumt är det.
Frågan är då hur man ska tolka driftstiden. Det kan ju vara så att värmaren kör bara med cirkulationspumpen t.ex.
Det kan ju vara så att den även räknar med tid då bilen faktiskt är vaken, så när du stängt av bilen och innan allt somnar så har du 10-20 minuter extra. Riktigt konstigt det där.
av Doomis
#1523456
Vilken version av VIDA har du?
Om det är versionen före webbasering så går du till Diagnostik, låt VIDA läsa ut. Sen väljer du till fliken längst till höger bilkommunikation
När styrehneterna blir gröna så väljer du CPM. Tryck nere till vänster på texten CPM och välj den informationen du behöver i listan och dubbelklicka.
av ÖIVIN
#1523638
Nu har bilen varit inne på service. Felkoderna var :
CPM-B1D341E Glödstift, felaktig resistans.
CPM-B1D3194 Låga registrerad före normal funktion. Komponentfel
CPM-B1D3468 Värmare i avstängt lägealgoritmfel. Händelsestyrd information.

Vad kan man få ut av detta. Fick en offert på 12500 men det kunde bli billigare om slangkopplingarna klarade sig.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1523639
CPM-B1D3468 tyder väl på att 800 timmarsgränsen är uppnådd?
av Doomis
#1523644
Man ska inte ropa på fan..
Här känns det som brännaren har gått igång för tidigt troligen för att glödstiftet värmt upp och brännaren inte känt av dess resistans. Brännaren har då tyckt dessa kriterier är utom gränserna och låst sig. Hypotetiskt.

Sen absolut man bör ju kolla om brännaren har uppnått 800h nu?
Då hade jag inte tvekat att ladda om CPM för 430 kr och sett om det återstartar timräknaren. Garanterat värt ett försök än att pröjsa 12.000 kr
av skarj
#1523653
MartinS skrev: sön 18 dec 2022, 10:26 CPM-B1D3468 tyder väl på att 800 timmarsgränsen är uppnådd?
Är väl lite långsökt om man inte har något som talar för att den passerat 800h precis, rimligare förklaring är att den klickat för många ggr pga dåligt glödstift, det är min gissning iaf.

Det verkar nästan som att man vill att denna 800h gräns ska finnas, personligen tycker jag ingenting talar för att det någonsin funnits, känns som något som startat och sedan drivs vidare pga gissningar och kanske agenda.

Är inte säker, men har inte sett något än som bevisar någon "stopptimer".

Än märkligare vore det ju om felet pekas ut i det egna systemet som ett algoritmfel, då vore det ju ytterst märkligt om det skulle finnas, förhoppningsvis har ju en och annan test gjorts innan man släppt mjukvaran.
av Marcusjj1
#1523683
ÖIVIN skrev: sön 18 dec 2022, 10:23 Nu har bilen varit inne på service. Felkoderna var :
CPM-B1D341E Glödstift, felaktig resistans.
CPM-B1D3194 Låga registrerad före normal funktion. Komponentfel
CPM-B1D3468 Värmare i avstängt lägealgoritmfel. Händelsestyrd information.

Vad kan man få ut av detta. Fick en offert på 12500 men det kunde bli billigare om slangkopplingarna klarade sig.
CPM-B1D3468 kommer efter 6 startförsök. Låser hela brännaren tills man nollat felkol i vida.

CPM-B1D3194 har jag på min också. Rev brännaren i förra veckan och insåg att glödstift har fel ohm. Beställt en ny brännarinsats ink glödstift. Kan återkomma när jag bytt.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]