Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
#1521144
Hej! På min v70 2,4 D -10 har parkeringsvärmaren slutat att fungera. Den visar "park värmare service erfodras" i instrumentpanelen. Har lossat batteriet men ingen skillnad. Startar inte när motorn är igång heller.
Vad kan jag göra själv?
Jag har börjat att demontera värmaren och funderar om man måste tömma motorn på kylarvätska eller går det att tömma en del bara?
Hur lossar man kylvattenslangarna från värmaren?
Någon som har någon teori om vad som har hänt.
Mvh. Mattias.
av Ponjak
#1521145
Kan räcka med att koppla in en felkodsläsare och nolla den. Den spärras efter ett visst antal misslyckade startförsök. Sen varför den gjort det kan man ju fundera på. Men kan vara värt att testa för att se om den hoppar igång.
av ÖIVIN
#1521233
Blir nog att lämna in den för felsökning i vida. Tycker det är fult av dem att lägga in en timer om det nu är så.
Byte av brännarenhet skulle kosta över 8000 kr på volvo.
När jag tänker efter så har jag hört ett "visslande/tjutande "ljud när värmaren hoppar igång. Kan det vara ljud från dieselpumpen tro?
av ÖIVIN
#1521282
Bilen indikerar för övrigt att det är dags för service Den ska servas i december. Får se om värmaren hoppar igång efter det. Volvo borde väl kunna nollställa timern.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1521336
ÖIVIN skrev: ons 30 nov 2022, 05:55 Bilen indikerar för övrigt att det är dags för service Den ska servas i december. Får se om värmaren hoppar igång efter det. Volvo borde väl kunna nollställa timern.
Nej, Volvoverkstäderna kan inte nollställa.
av ÖIVIN
#1521391
Ok. Så om volvo ska fixa det så måste de byta hela värmaren. Det räcker altså inte med själva brännardelen.
Jag antar att timern sitter i elektroniken utanför denna eller har jag fel?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
XC70 - S80 och XC90 i ett?

XC60 T6 med 10mil om dagen låter dyrt. XC70 […]

Peking

Vågar jag köra?

Idag har två lampor börjat lysa. De lys[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]