Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520930
Hej.
Jag har problem med min bil det är en v70 2011.
2 gånger har multiremmen gått av på bilen nu Första gången 2000 mil efter den byttes på Volvo. Nu sista gången höll den bara 2500 mil och ca 2 år.
Och då byttes den på Volvo i samband med kamremsbyte då det var dags för det..
Jag kan inte hitta varför den går av. Inget konstigt slitage på remmen. Spännaren är ju ganska ny och ser okej ut. Allt snurrar lätt som det ska och inga konstiga missljud heller.
Har tittat lite närmre på frihjulet på generatorn men kan inte se eller känna nått konstigt.

Tips någon ?
Jag är nojig över kamremmen att den ska gå sönder pga multiremmen.

Är det någon som monterat ett sånt här ? Sånafall hur sätter man fast det, behöver man plocka bort ordinarie kåpa för att få dit eller sitter den utanpå ?

https://vparts.se/se/skydd-for-kamrem-n ... gIkvfD_BwE
#1520933
Har man bytt spännare/löphjul?
Volvo bör väl rimligen montera en ny rem, om den de har bytt till går av? https://www.volvocarretail.se/verkstad- ... ng-garanti
Sen kanske inte vidare felsökning ingår, men man kan ju inte byta remmen var 2000-2500 mil...
#1520941
Japp spännaren är bytt med på Volvo i samband med den stora servicen. Kanske värt att åka in till Volvo och tjata lite då, jag trodde bara det var typ 1 års garanti. Nu har jag satt dit en ny rem själv så är ju inget dem kan byta. Möjligtvis om dem ger mig en ny rem som jag kan ha som reserv :bored: .
Nu fick jag lite hjärnsläpp här men jag tror inte remmen gick runt Ac kompressorn utan till den satt det en egen rem ner ifrån servon. Och då tänker jag att den borde gått av sånafall ?.
Sen fungerade ju servon med även fast remmen var borta ? Fattar ingenting haha.
Som sagt jag kanske har rört ihop det nu hur remmen satt och nej jag snurrade ju såklart inte på ac kompressorn när den var dragen utan enbart när allt var avstängt.
#1520955
Du har en elektrohydraulisk servo så remmen går inte till någon servo utan det är ett löphjul som det sedan går en separat rem till ACn. Det löphjulet kan också skära och detta är inget folket på volvoverkstäder kollar. Tror att de många gånger bara byter remmarna och spännaren sen gör de inte mycket mer tyvärr.

Så ser brytrullen ut som växlar av till ACn
Skärmavbild 2022-11-26 kl. 21.22.51.png
Skärmavbild 2022-11-26 kl. 21.22.51.png (3.08 MiB) Visad 924 gånger
Bilagor
Skärmavbild 2022-11-26 kl. 20.57.16.png
Skärmavbild 2022-11-26 kl. 20.57.16.png (2.1 MiB) Visad 933 gånger
Senast redigerad av 1 pb81, redigerad totalt 0 gånger.
#1520956
Exakt så ser det ut… och ja nu ser man ju att det inte är en servopump haha. Jag titta nog inte tillräckligt noga.
Men som sagt borde inte den lilla remmen bli förstörd om ac kompressorn har havererat ?
Känns ju som att den är klenare än multiremmen.
#1520957
Varför han man satt ett extra löphjul med en ny rem ner till AC kompressorn ?? Är det för att avlasta multiremmen på något sätt när den slår till och ifrån. Annars borde väl multiremmen kunnat gått direkt till Ac kompressorn.
#1520973
Ponjak skrev: lör 26 nov 2022, 21:16 Exakt så ser det ut… och ja nu ser man ju att det inte är en servopump haha. Jag titta nog inte tillräckligt noga.
Men som sagt borde inte den lilla remmen bli förstörd om ac kompressorn har havererat ?
Känns ju som att den är klenare än multiremmen.
Ja man kan ju tro att det är den lilla som ryker först. Men vad jag förstått så låser den lilla remmen brythjulet om AC skär, sen tar det inte lång tid innan multiremmen brister när den kasar på brythjulet.

Så om din rem går av kolla följande:
- Spännhjul
- Frihjul på generatorn
- Brythjulet som går till AC
- Lagret på ACpumpen

Något av de fyra är kasst, eller att remmen går snett på något vis.
Har du inte bytt frihjulet på generatorn så hade jag gjort det även om verkstaden säger att de tycker det känns ok. Mitt frihjul hade gått strax över 18k mil och jag ville byta det, verkstaden ifrågasatte varför, för det är inget fel på det. Jag sa att jag vill byta i förebyggande syfte eftersom jag vill ha allt fräscht gällande multiremmen. De bytte och när frihjulet var av konstaterades att det var på gång att skära, man hörde att de gnisslade lite när man snurrade på det när man höll det i näven.
När frihjulet är dåligt och inte gör sitt jobb så blir det väldigt mycket slitage på multiremmen eftersom den börjar hoppa och slå, ofta kan man se när bilen är igång att den ligger i vibrerar/slår.

Att byta bara frihjulet betalade jag 2231kr för. Det är tillverkaren INA som gör hjulen som sitter på bilen från början.
Det går att göra själv för halva priset, men det krävs specialverktyg.

Brythjulet till AC betalade jag 1997kr för att få bytt, gjorde jag vid kamremsbytet.

Tråkiga pengar att lägga, men det är väldigt mycket billigare att byta i förebyggande syfte än att byta topplock.
#1520980
Får väl lämna in bilen och be dem kolla över om något ser konstigt ut för jag vet ju inte hur lätt hjulen ska snurra osv. Ac kompressorn vet jag inte heller hur jag ska kontrollera ?

Remmen har inget onaturligt slitage varken på sidorna eller på anläggningsytan utan det det är bara ett ställe mitt på som den gått sönder.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]