Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1520716
Har ibland problem med att taklampan i lastutrymmet inte slocknar i min XC70 2016. Visningen i Infodisplayen fungerar som den ska (visar om luckan är öppen/stängd) och bakljusen slocknar när jag stänger bakluckan men däremot slocknar inte takbelysningen där bak. Är det separat avkänning/brytare för taklampan som känner av om luckan är stängd eller ej? Hur fixar man detta?
#1520839
Nu har jag tagit bort insidan på bakluckan och lossat låset och kan då se en av mikrobrytarna. Sprutat med contact cleaner där jag kommer åt men problemet kvarstår. Vågar inte försöka mig på att skruva sönder låsmekanismen med risk för att jag inte får ihop den. Det jag har konstaterat är att om jag stänger luckan långsamt manuellt så att den inte slår igen så hårt så hörs motorn till låset göra sin låssekvens och lampan slocknar. Om jag däremot slår igen luckan hårt så körs inte låsmotorn och lampan slocknar inte. Samma sak om jag stänger luckan med den elektriska knappen så slår luckan för hårt. Däremot om jag bromsar luckan lite så den stänger mjukare så körs låsmotorn och lampan slocknar. Bakljusen slocknar direkt när luckan slås igen oavsett hårt eller mjukt och lampan slocknar några sekunder senare när motorn gjort sin låssekvens. Varför låsmotorn inte går igång när man slår igen luckan vet jag inte men kanske någon glappkontakt vid motorn. Nu har jag i alla fall en workaround på problemet.
#1520860
Den motorn du hör är säkerligen mjukstängningsmekanismen. Den aktiveras bara om gummidämparna är tillräckligt långt ute, så luckan får lite motstånd på slutet, eller om en lös gummimatta ligger lite för långt bak. Det är helt normalt. Däremot ska förstås lampan slockna oavsett hur luckan stängs, när det fungerar som det ska.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]