Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1519665
Har en V 70 med en D 3 motor, årsmodell 2015-6. Har bytt oljefilter idag. Har sett You tube filmer som visar hur detta skall gå till. På de bilarna så sitter oljefiltret på ovansidan av motorn, blev förvånad att jag hittade mitt filter på undersidan (samma specialnyckel passade som jag hade till min gamla V 70 bensindriven)
Men i satsen som jag hade köpt (angav reg nr, det var väl därför jag fick rätt delar) Så fans det en större oljering, där blev det inget problem.
Nu kommer frågan
Det var med en liten oljering också, som sitter i botten på filter koppen, i en fjäder belastad hållare, fick knappt bort den bef ringen. Men den nya blev en omöjlighet att byta, den blev inte bytt (kör nu utan gummi)
Är det någon som vet hur detta skall gå till att byta ut den lilla gummiringen?
MVH
AlfP
#1519904
Du borde ha 2,0l vea motorn på din bil där sitter filtret under bilen. Sedan vet inte jag vad du menar med den oringen du kör utan. De 2 oringarna du får med så är den stora till oljefilterkoppen och den lilla är till avtappningspluggen på toppen av oljefilterkoppen.
Senast redigerad av 1 HakanF, redigerad totalt 0 gånger.
#1519905
Sist jag bytte så skruvade jag av hela oljefilterkoppen och sket i avtappningspluggen. Visst, det blir mindre spill men å andra sidan orkade jag inte pilla med en torx och en extra packning när man kunde ta den stora.
#1519926
Jag tar också bara den stora oljefilterkoppen och struntar i pluggen.
Därmed kan jag inte heller ge något råd runt pluggen mer än att det säkert är obra att köra utan tätningen där.
#1519937
Den lilla o-ringen är till bypassventilen i botten. Utan den o-ringen, speciellt när oljan är kall(trögflytande) eller när filtret börjar bli mättat av föroreningar så kommer inte bypassventilen öppna och släppa förbi oljan.
#1519942
Doomis skrev:Den lilla o-ringen är till bypassventilen i botten. Utan den o-ringen, speciellt när oljan är kall(trögflytande) eller när filtret börjar bli mättat av föroreningar så kommer inte bypassventilen öppna och släppa förbi oljan.
Nä.
Den lösa lilla O-ringen är till bottenpluggen på filterkoppen.
Den du antagligen pratar sitter fast i insatsen vid leverans.
Skärmbild 2022-11-18 200849.png
Skärmbild 2022-11-18 200849.png (229.62 KiB) Visad 744 gånger
#1520185
Det är den lilla gummiringen som syns under filtret, på bilden som Doomis tog fram. Jag har säkert en 2 l motor. Mitt problem är att i botten på filterkoppen så är det en fjäderbelastad hållare av metall, som då håller en gummiring på plats (den som jag tog bort för att byta) Fjädern drar metalldelen inåt. För att få på en ny gummiring fodras något som drar ut gummirings hållaren. Men vad, verktyg? Det är mycket trångt, vill ha tips.
#1520340
Oljefilter hållare.jpg
Oljefilter hållare.jpg (55.5 KiB) Visad 548 gånger
Det är den här oljeringen vid pilen jag frågar om.
Det ser ut att finnas en dräneringsskruv på oljefilterhållaren. Om jag skruvar ur den så kanske jag kommer åt att trycka upp den fjäderbelastade gummirings hållare och få dit en ny oljering. Tror Ni på det?
Bild

Går det att byta oljefilter på den här bilen utan att tappa ur oljan?
Senast redigerad av 4 Alfp, redigerad totalt 0 gång.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.