Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GROTTIS
#1519354
Jag har en v70 2.0f -08 den ryckte och hackade något fruktansvärt när jag köpte den. det var en liten chansning från min sida. förra ägaren körde på etanol. jag upptäckte när jag kollade på den att virvelspjällen slamrade.tanka bensin körde hem bytte hela insuget till ett nytt. nollade alla felkoder. körde en bit bilen gick mycket bättre men lite hackande när den var kall vilket mer eller mindre försvinner när bilen är varm ? den gick igenom besiktningen utan anmärkning. några dagar senare alltså idag så började den gå riktigt dåligt igen samma symptom som innan. kopplade in vida fick upp felkod ECM-p113100 brist på h2os11 omslag givare indikerar mager. Men tog ut stiften vilka va ordentligt sotiga alla fyra lika sotiga. kan det bli sotigt även om tex spridare är igensatta ? blir lite fundersam kan man lugnt säga. och varför skulle bilen gå bättre när den blir varm ? eller är det att spridarna kanske fastnar i halvöppet läge eller så ? någon som har någon ide ? kollade även kompen vilket låg jämt på 14bar på alla fyra cylindrar. jag plockade ihop allt igen. startade bilen öppnade oljepåfyllningslocket BOM det puffar luft därifrån inget från oljestickan som jag kollat innan. kan det vara PCV ventilen som hängt sig täppt sig som jag läst lite om i någon annan grupp? så jag får in olje dimma i cylindrarna vilket i sin tur ger lågt H2o ? vilket i sin tur ger helt fel värden och vips så går motorn skit ?
och om ni tror det varför i helvetes bytte jag inte den när jag hade loss hela insuget :-(

HJÄLP
av GROTTIS
#1519496
jo men vida föreslår luftläkage insug mmm kollat med startgas runt omkring motorn inget tecken på detta. kollat allt inge andra felkoder. Men så är det detta med övertryck uppe i ventilkåpan lite i oljestickan. så är inne på att det är den satans PCV ventilen. ska lossa insuget i kväll igen det är lite jobb men ja skit samma vill ju veta om det bara är pcv ventilen det vore ju underbart i så fall men vi får se i kväll. återkommer med info
av GROTTIS
#1519508
Nä PCV ventilen fungerar utan anmärkning 😭 fan kan det vara. Kollade även egr ventilen den funkar med men som sagt de va ingen felkod på den heller. Varför har jag övertryck i ventilkåpan ? 14bar eller strax under 13.8-13.9 ligger det på alla cylindrarna ä. Skulle tex ventilstyrningarna vara slut borde det inte gett utslag på kompaprovet ?
Bilagor
image.jpg
image.jpg (3.94 MiB) Visad 733 gånger
Användarvisningsbild
av niklasj
#1520577
hade en v70 2,0f som vi körde nästan enbart på etanol, när den började gå som en kratta blev det byte av insprutningen, 2 av 4 var igensatta och gick inte att göra rent. om det var skit i etanolen eller etanolen som var skit vet jag ej.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]