Sida 1 av 3

Nya S80:n en besvikelse...

Postat: mån 07 maj 2007, 08:52
av MGZTT
Jag har ett litet "i-landsbekymmer"....

Jag införskaffade en S80N D5 strax före jul och nu när knappt fem månader gått så måste jag erkänna att jag är ganska besviken på bilen. Visst, bilen är bekväm, skön att köra och riktigt snygg, men det finns saker som smolkar ner totalintrycket...

- Inredningen känns "billig" med sin gnekande, knarrande och knakande hårdplast. "Halvlädret" känns ungefär som galon. Ljudet när dörrarna går igen känns inte "premiummässigt"...
- Glappande framvagn vilket leder till klonkande missljud på ojämnt underlag.
- Automatlådan växlar knepigt i låg fart. Har även upplevt att lådan uppför sig underligt då man drar husvagn och tungt släp.
- Dieselmotorn är riktigt trevlig men går ganska högljutt och okultiverat då man jämför med konkurrenter. Provkörde t ex häromdagen en V70 2,4D -07 och skillnaden var uppenbar.

Totalt sett så tycker jag inte riktigt att bilen lever upp till de förväntningar man kan ha på en bil med ett nypris på närmare 400 tkr. Motsvarande Audi A6 eller BMW 5-serie känns helt enkelt strået vassare, visserligen kostar de då någon tiotusing mer, men i alla fall... Åkte för en tid sedan med en kompis i hans S80 T6 -03 och paradoxalt nog så tyckte jag att hans bil kändes mer välbyggd och solid än min!

Jag har allvarligt börjat fundera på att byta bil redan. Har sneglat på både Audi A6 2,0TDi, BMW 520d och BMW X3 2,0d. Något mindre motorer i dessa men samtliga tre känns betydligt mer påkostade än S80:n. En bil som inte känns lika "dyr" som den i själva verket är, tycker inte jag är valuta för pengarna!

Vad tycker ni andra S80N-ägare? Nöjda/missnöjda med era bilar så här långt?

Postat: mån 07 maj 2007, 18:48
av Steff 99
Valde bort S80 D5 efter det jag provkört flera olika bilar med D5 motorn, pga av att den inte gick speciellt tyst, jag prövade under samma tid Audi A6 , Mercedes och BMW , alla med diesel 6:or både kvalitet och motorkultur överträffar S80 D5.
Jag beställde där efter en BMW 530d "faceliftad", skillnaden mellan denna och Volvon är mycket större än vad jag trodde från början.
Allt känns som om det sitter fast , inget skrammel, materialkänslan är avsevärt högre, motor och även vägkänslan är till fördel till BMW.
Börjar förstå alla fanatiska BMW ägare och deras enögdhet till sitt märke, Volvo ligger en bra bit efter tyvärr
Visserligen är den minst 100´dyrare än Volvon, tveksamt om det kan ses som en fördel när den skall bytas in i framtiden.
Det är bara att hoppas att Volvos kommande modeller närmar sig och kan jämnställas med Tyskarna

Besvikelse.....

Postat: mån 07 maj 2007, 22:01
av Volvo mitt val
Hej!

Jag har en S80 3,2 AWD och jag känner inte igen mig i din beskrivning. Innan jag valde Volvon valde jag mycket ingående mellan BMW, Audi och Volvo och jag är mycket nöjd med mitt val. Bilen fungerar utmärkt är väl utrustad och känns absolut inte enklare än ex. BMW 525 Xi. Bilen går skrammelfritt men har vid några tillfällen upplevt att bilens inredning knirrar men detta har inte återkommit. Jag har inte kört dieseln någon längre sträcka utan tycker den bilen och motorn jag valt är mycket lyckad. Kombinationen motor (3,2) och automatlådan fungerar utmärkt. Det finns dock saker jag tycker man kunder gjort annorlunda när det gäller vissa funktioner.


Jag tycker du skall kräva av verkstaden att åtgärda din bil den skall inte knirra och knarra. Volvos verkstäder måste visa att man har kvalitet.

EN nöjd Volvo ägare som tidigare hade en BMW!

Postat: tis 08 maj 2007, 18:24
av Frigge
Steff 99 skrev:Visserligen är den minst 100´dyrare än Volvon, tveksamt om det kan ses som en fördel när den skall bytas in i framtiden.
Det är bara att hoppas att Volvos kommande modeller närmar sig och kan jämnställas med Tyskarna

Självklart är en bil som kostar 100 000 kr mer i inköp mer påkostad i allt.
Svårt att jämföra bilar som inte ligger i samma prisklass.

Postat: tis 08 maj 2007, 20:29
av Steff 99
Du kan köpa en 520d och då är priserna snarlika, men vad jag talade om var en 3 liters motor, , sedan så är tillvalen till BMW mycket dyrare än till Volvo,där av kan priset lätt stick iväg 200´om man så önskar. En navigator inkl CD-skiva kostar ca 25´, det är svettiga priser
Men jämför man basvarianterna så skiljer inte priset så mycket, men kvalitetskänslan , där är det skillnad till exv. BMW fördel.
Volvo vill jämföras med Audi o BMW , men jag vidhåller att Volvo har tagit ett steg närmare , men fortfarande är det några steg till att gå.

Postat: ons 09 maj 2007, 07:58
av MGZTT
Jag hade tidigare en BMW 320d -06 och jämför man kvalitetskänslan i den med Volvon så är skillnaden himmelsvid. Så Volvo ligger helt klart en bit bakom sina tyska konkurrenter avseende finishen invändigt. Både Audi A6 och BMW 5 känns som om de vore gjutna i ett enda stycke och materialen känns dyra. Volvon bjuder på halvsmäckig hårdplast, galonliknande läder och lite halvtafsig hopsättningskvalitet. Det tycker jag är riktigt dåligt i en bil som kostar nästan 400 tkr, som min egen!

Men annars är jag riktigt nöjd med bilen, som går superskönt. Jag hoppas att verkstaden kan göra något åt framvagnen och missljuden i inredningen samt byta ut programvaran i automatlådan. Annars bär det iväg till närmsta BMW- eller Audihandlare!

Mvh.

Postat: ons 09 maj 2007, 09:13
av ljungström
MGZTT skrev:Jag hade tidigare en BMW 320d -06 och jämför man kvalitetskänslan i den med Volvon så är skillnaden himmelsvid. Så Volvo ligger helt klart en bit bakom sina tyska konkurrenter avseende finishen invändigt. Både Audi A6 och BMW 5 känns som om de vore gjutna i ett enda stycke och materialen känns dyra. Volvon bjuder på halvsmäckig hårdplast, galonliknande läder och lite halvtafsig hopsättningskvalitet. Det tycker jag är riktigt dåligt i en bil som kostar nästan 400 tkr, som min egen!

Men annars är jag riktigt nöjd med bilen, som går superskönt. Jag hoppas att verkstaden kan göra något åt framvagnen och missljuden i inredningen samt byta ut programvaran i automatlådan. Annars bär det iväg till närmsta BMW- eller Audihandlare!

Mvh.
Känns lite som att gamla S80 hade en mer påkostad inredning i fråga om materialval faktiskt.

Postat: ons 09 maj 2007, 18:41
av mikeS80
Äntligen har det kommit igång någon form av diskussion kring erfarenheter avseende S80N. Jag är förvånad att potentiella köpare av kommande V70 inte varit mer intresserad av erfarenheter av S80N då dessa modeller kommer att dela stora delar av den tekniska uppbyggnaden.

Själv kör jag sedan sommaren 06 en S80 D5 -07 med automatlåda.

Först kan jag konstatera att produktionsstarten av S80N inte har varit helt störningsfri. Sammansättningskvaliteten på de tidigt byggda bilarna lämnar mycket övrigt att önska. Det är nog få bilmodeller som genomgått ett så stort kvalitetslyft i sammansättning under ett år i produktion som Volvo S80N. Kvalitetskänsla i handtag, dörrklang och balansering av baklucka är andra exempel på förbättringar av som genomförts under året.

Det klagas i tidigare inlägg på inredningen i S80N. Jag håller faktiskt inte med i denna del av kritiken. Jag tycker att inredningen är helt ok om man jämför med konkurrenterna. Jämför man med Audi så ligger man förstås klart efter när det gäller kvalitetskänsla. Det är helt riktigt att Audi känns som de vore gjutna i ett enda stycke. Men frågan är om Audi A6 är bättre än Volvo S80N när det gäller inredningsskrammel. Min erfarenhet av oljud från inredningen i Audi A6 -06 är omfattande. Före årets facelift av BMW 5-serie kan inte den modellen heller tillskrivas någon högre kvalitetskänsla hos inredningen.

När det gäller kritiken av beteendet hos automatlådan kopplat mot D5 kan jag bara att hålla med. Jag skulle gå så långt att jag avråder att köpa automatlåda till D5 om inte Volvo kommer tillrätta med problemen. Hackig växling i lågfart, trögtänkt vid acceleration samt en gasrespons som får en snigel att verka kvick. Kom nu inte med kommentarer om att automatlådan är adaptiv. Om detta är resultatet adaptiviteten så är det uslaste programfunktion som införts.

Jag instämmer även när det gäller motorljudet i kupén från D5 i S80N. Om jag jämför med motorljudet i kupén i en V70 D5 AWD -06 så kan man inte tro att det är samma motor. Det verkar vara något som inte stämmer med motorinstallationen i S80N D5. Jag hoppas att Volvo kommer tillrätta med detta innan introduktionen av nya V70.

Postat: tor 10 maj 2007, 09:03
av Larre
mikeS80 skrev:Jag är förvånad att potentiella köpare av kommande V70 inte varit mer intresserad av erfarenheter av S80N då dessa modeller kommer att dela stora delar av den tekniska uppbyggnaden.
Följer denna del av forumet med spänning. Kanske är det dags att utöka namnet på rubriken "Volvo S80N" med de kommande modellerna på samma plattform. Just nu verkar det som att de flesta frågor om helt nya V70 och helt nya XC70 ställs på den del av forumet som heter "Volvo S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90".

För egen del är jag väldigt intresserad av att veta vad de som kört helt nya XC70 och helt nya V70 upplever för skillnader mellan dessa två bilar. Jag menar upplevelser av skillnaderna, inte det som går att läsa i specifikationer av utrustning och mått. Men det är väl bara folk på "insidan" som haft förmånen att göra det än så länge. Förutom de journalister som fått åka med, men inte köra.

Min säljare säger att vi kunder får provköra V70 vecka 35 och XC70 vecka 42. Visst kan man vänta tills man får provköra själv, men litet att läsa tills dess vore inte fel. Någon på "insidan" som vill dela med sig?

Postat: lör 12 maj 2007, 10:57
av Goldbeach
Men när det gäller motorljudet i kupén för D5:an borde dom väl ha kommit tillrätta med detta nu? Eller..?