KalleJ skrev:40kilo extra för motorn. Resten är ju AWD systemet som väger mer.
Kollar man på 2.5FT/T kör man antagligen inte flera tusen mil per år. Räknar man med risk för kamrem/multirem eller topplocks haveri. Så tror jag inte skillnaden i brukskostnad är nämnvärd ens.
Ljudnivån på motorväg så är det vindbruset som hörs mest. Varken tyst eller högljudd om du frågar mig.
AWD-bilarna har drygt 100kg högre tjänstevikt enbart från transmissionen. Det betyder styvt 150kg extra, vilket är oceaner av dödvikt runt vilken böj som helst. För att inte tala om vad 50kg extra framför framhjulen gör med bilen.
Den här "kamremshaveririsken" har ju varit föremål för diskussion så det räcker och blir över. Kontentan är att det är ett resultat av rent underhållslarv. Byt generatorfrihjul och saken är ur världen. Kostar hela 2000kr, till skillnad från V8an vars framvagsbrygga bara den lös är en kostnad på 20kkr, och den har troligen haft större bytesfrekvens på V8an än vad kamremmen havererar på 2.5T. Den stora skillnaden kommer ändå vara från ökad bränsleförbrukning, högre skatt och inte minst högre försäkringskostnad ackumulerat ihop med alla andra reparationskostnader som kan komma av både AWD och V8 specifikt.