Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo2021
#1514222
Bla Kalle J, vad har ni för erfarenheter av S80 och omdöme av komfort/ljudnivå och pålitlighet? Vanliga problem, ev galv/lackblåsor?

Är bilen tystare än V70? (Alltså ”nya” V70) jag tänker främst på däckbuller!
av rosefors
#1514260
Hur långsam man nu än tycker att 2.5T/FT är i jämförelse med V8an så är den sistnämnda ingen bil att hålla sig med som bruksbil. Vi talar om helt olika pengar.

Det relevanta i sammanhanget är att 2.5T/FT i P3 ska uppföra sig ganska jämbördigt med gamla 2.5T i P2, och den är det aldrig någon som behövt skämmas över. Dom har ju till och med samma automatlåda dom sista årsmodellerna av P2an. Är man på allvar ute efter körbarhet så finns manuell som alternativ till 2.5an, och med optimering borde den hänga av en V8 i kurvorna, säger jag som kört V8an på Kinnekulle när bilen var helt ny. Tyngden straffar den.

Stora skillnaden mellan båda dessa alternativ och allt som kom därefter är att det är bilar som har en betydligt skönare motorgång/karaktär/själ. 4cylinder faller platt mot 5an även om inget rår på V8an. Sen att polestarVEAn är betydligt snabbare än polestar6an i P3polestarbilarna, är en annan sak.

Beträffande ljud i kupé så är väl det främst avhängt på vilka däck man har, men är man ute efter extra tyst kupé finns möjligheten att leta efter en med akustikrutor.
av KalleJ
#1514286
40kilo extra för motorn. Resten är ju AWD systemet som väger mer.
Kollar man på 2.5FT/T kör man antagligen inte flera tusen mil per år. Räknar man med risk för kamrem/multirem eller topplocks haveri. Så tror jag inte skillnaden i brukskostnad är nämnvärd ens.

Ljudnivån på motorväg så är det vindbruset som hörs mest. Varken tyst eller högljudd om du frågar mig.
av rosefors
#1514289
KalleJ skrev:40kilo extra för motorn. Resten är ju AWD systemet som väger mer.
Kollar man på 2.5FT/T kör man antagligen inte flera tusen mil per år. Räknar man med risk för kamrem/multirem eller topplocks haveri. Så tror jag inte skillnaden i brukskostnad är nämnvärd ens.

Ljudnivån på motorväg så är det vindbruset som hörs mest. Varken tyst eller högljudd om du frågar mig.
AWD-bilarna har drygt 100kg högre tjänstevikt enbart från transmissionen. Det betyder styvt 150kg extra, vilket är oceaner av dödvikt runt vilken böj som helst. För att inte tala om vad 50kg extra framför framhjulen gör med bilen.

Den här "kamremshaveririsken" har ju varit föremål för diskussion så det räcker och blir över. Kontentan är att det är ett resultat av rent underhållslarv. Byt generatorfrihjul och saken är ur världen. Kostar hela 2000kr, till skillnad från V8an vars framvagsbrygga bara den lös är en kostnad på 20kkr, och den har troligen haft större bytesfrekvens på V8an än vad kamremmen havererar på 2.5T. Den stora skillnaden kommer ändå vara från ökad bränsleförbrukning, högre skatt och inte minst högre försäkringskostnad ackumulerat ihop med alla andra reparationskostnader som kan komma av både AWD och V8 specifikt.
Senast redigerad av 5 rosefors, redigerad totalt 0 gång.
av rosefors
#1514290
Utöver det vet jag inte varför 2.5T/FT inte skulle kunna köra flera tusen mil per år. Idag är det ett mer sunt och ekonomiskt alternativ än samtliga dieselmotsvarigheter.
av rosefors
#1514294
Vad gäller problem och rost på S80 är väl dessa i stort sätt samma som för V70II. Här ett litet axplock:

Allting som har med bottenplattan att göra är en Ford och rostar kopiöst. (I relation till gamla S80)

Vanligt med rost vid vindrutans ovankant.

Ganska vanligt med att framskärmarna börjar rosta i nederkant.

Dom rostar ganska friskt i trösklarna. ( Nån som säger nått annat har inte plockat av plaskkjolarna för att titta efter.)

Supervanligt med trasiga främre länkarmsbussningar bak.

Vanligt med utslitna hjullager fram som är betydligt krångligare att byta än P2-generationens Volvo.

Vanligt med avskavd kabelhärva till framdörr förare.

Vanligt med framdörrar som hänger ner.

Det viktigaste att kolla efter är ändå så att den inte har rost vid vindrutan eller runt bakskärmarna. Så gott som allt annat går att fixa.

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]