Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buck666
#1513546
Vad säger ni, ska man spola lådan på en D4 VEA som gått 19000 mil. Tycker lådan beter sig lite märkligt ibland. Varvräknaren stämmer inte alltid med växlingarna. Bilen går lite ryckigt, och det känns mer som att det är något i drivlinan och inte i motorn. Vilken olja ska man köpa och hur mycket?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1513561
För bilar som ansträngs mer än vanligt, typ drar släp ofta, säger Volvo 6000 mil. Jag har bytt olja var 12000:e mil på min. Efter 37000 mil växlar den fortfarande utmärkt. Jag har dock TF-80SC med femcylindrig motor. Men så länge det är samma typ av växellåda lär det inte spela någon roll.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1513565
Det är hög tid i mitt tycke.
Volvo- verkstan har bytt i min D4 VEA vid 9000 och 17500 mil.
av kvillebäck
#1513658
Låt företaget som gör spolningen välja olja. Skall du bara göra två oljebyten i rad, själv så använd en billigare olja först och gå över till en bättre vid andra bytet.

Den maskin man använder vid en "sköljning" använder tryckstötar och gör ordentligt rent invändigt men personligen tycker jag att vissa växellådor med inbyggt filter kräver att man byter detta i alla fall efter att de gjort sitt jobb.
av Buck666
#1513663
Hade inte tänkt göra jobbet själv, men ofta skiljer det rätt mycket i pris på att köpa egen olja kontra låta verkstaden stå för det. Man kan ju tycka att Volvoverkstäderna har rätt bra inköpspris på tex motorolja, men ändå är de typ dubbelt så dyra jämfört med att beställa på nätet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
#1513671
Det är för att verkstaden har även ett åläggande att hantera spillet på ett korrekt sätt. Det har nog näthandlarna också, men i praktiken behöver de aldrig hantera spillet.
Sen har näthandlarna säkert en verksamhet som klarar sig med mindre marginal också. Volvos verkstäder är ofta kombinerade med bilförsäljning. För att kunna konkurrera så bra som möjligt med andra märken har man i sådana företag traditionellt nöjt sig med ett operativt resultat på 1% på bilförsäljningen. Eller, med andra ord, man har varit nöjd om den burit sina egna kostnader. Den vinst man behöver för att kunna utvecklas har man tagit in i verkstaden, som är dyr att driva redan i sig själv, med all utrustning och utbildning som krävs.
av Buck666
#1513672
Jag köper tyvärr inte det argumentet, och det är ändå inte relevant här. Jag förstår inte folk som ska försvara att samma delar kostar mer än dubbelt så mycket här som o Tyskland. Det gäller inte bara olja som behöver tas om hand, utan alla reservdelar. Bilia har ju rena ockerpriser på det mesta, så jag väljer bort dem så långt jag kan. Synd att inte fler gör det


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): […]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]