Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Roy
#1513408
Har blivit med en V70, D4 Automat. 2015
Men hur vet jag vilken låda den har?
Geotronic eller Powershift
Och vad är skillnaden?
Bilen har 7 växlar det vet jag.
I handboken står det att skylten på VX -lådan skall ha texten MPS6 för Powershift, men jag hittar inte skylten.

En fråga till om service:
Tänker serva själv, så finns någon lista eller tabell att hitta, som visar vad som skall göra vid viss körsträcka?
Måste man ha en ODB läsare för att nolla servicelarmet?

Roy
#1513411
Har du tittat i grillen och kollat så det står Volvo där? Mig veterligt finns det ingen Volvo från det året med automatlåda med 7 steg. Det har däremot VW, Audi etc.
Du har nog en låda med sex eller åtta steg, troligen åtta och antingen TF-80SD eller TG-81SC. Båda är momentomvandlarlådor.
#1513412
Om din växellåda har 7 växlar är det varken en Geartronic eller en Powershift.
En V70 D4 2015 ska ha en 8-växlad Geartronic om du har 4-cylindriga motorn, eller 6-växlad Geartronic om du har AWD och 5-cylindrig motor.
#1513433
Powershift har aldrig suttit i bilar med VEA-diesel. Enbart äldre 2,0d 136hk (och 2,0f samt 1.6 turbomotorer)
#1513459
apersson850 skrev:Har du tittat i grillen och kollat så det står Volvo där? Mig veterligt finns det ingen Volvo från det året med automatlåda med 7 steg. Det har däremot VW, Audi etc.
Du har nog en låda med sex eller åtta steg, troligen åtta och antingen TF-80SD eller TG-81SC. Båda är momentomvandlarlådor.
BildBild

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

#1513567
Fint nu vet jag, 8 växlar och Geartronic.
Ursäkta om jag ställer nybörjarfrågor, och att ni tycker jag är klantig,bilen är ny för mig och jag kan ju inte veta allt på en gång.
Hade förra bilen 22 år, en S70 1998, så mycket har hänt under tiden.
Så mycket nytt att lära nu.

Jag ställde även denna fråga:
En fråga till om service:
Tänker serva själv, så finns någon lista eller tabell att hitta, som visar vad som skall göra vid viss körsträcka?
Måste man ha en ODB läsare för att nolla servicelarmet?

Roy
#1513584
Roy skrev:Får kolla nästa gång jag kör.
Enklast är att knuffa över spaken i manuellt växellägesval, och så stega genom växlarna när du accelererar. Då ser du på siffran i instrumentet vad du väljer.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.