Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doomis
#1517993
rosefors skrev:Snyggt jobbat men är lite nyfiken över vad som faktiskt har hänt med ventilen? Är det nån som gett nån kvalificerad förklaring? Och kanske framför allt, är det verkligen så att det saknade materialet successivt har blivit bortbränt eller är det en del som har lossnat?
Den främsta orsaken till att man "bränner" ventiler som denna är att ventilen inte har tätat mot ventilsätet ordentligt så värmen från ventilen inte kan avledas till cylindertoppen. Ventilen blir helt enkelt för varm och materialet sönderfaller. Den näst främsta är kombination med dåligt ventilspel och felaktig förbränning oftast med alldeles för tidig förtändning gör att avgasventilerna tar stryk av värmen.
Under mina år på 80/90 talet i rallystallet så brände vi en hel del ventiler när vi råkade slarva med ventilspelet och förbränningen. Det såg exakt ut så där, så det är ingen tvekan vad felet har varit i detta fallet.
#1518073
Jag har fattat varför ventiler bränner genom att lusläsa på google/youtube. Så du menar att ventilspelet är felaktigt vilket resulterar i att ventilen inte hinner täta?
Vore intressant att veta hur man justerar/mäter in ventilspel på denna motorer. Och även vad toleranserna skall ligger inom för spann.
#1520258
Uppdatering. Jag fick fräsa alla avgassäten då jag som amatör inte riktigt visste hur det skall se ut. Men nu vet jag :-D
Alla 10 avgassäten frästes. Sen fick jag ventiler slipade och spelet fixat. Satte ihop allt i helgfen som var (V46) och det som ställde till mest problem var att hitta exakt rätt på VVT. Men jag lyckades låsa hjulen så att dom hamnade på märkning. Fick en massa slack mellan dreven innan som absolut inte var så bra. Men jag fick till det till slut ivf. Vevade runt motorn i tomme och det var inget som tog i och nollorna var kvar på samma position. Ihop med allt och efter en massa timmar på golv och i motorrum så körde sonen igång spisen och den gick bra som fan. Case closed!
Bilagor
IMG_20221120_213255_241.jpg
IMG_20221120_213255_241.jpg (297.59 KiB) Visad 174 gånger
IMG_20221120_213255_123.jpg
IMG_20221120_213255_123.jpg (264.22 KiB) Visad 174 gånger

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]