- lör 05 nov 2022, 19:03
#1517993
Under mina år på 80/90 talet i rallystallet så brände vi en hel del ventiler när vi råkade slarva med ventilspelet och förbränningen. Det såg exakt ut så där, så det är ingen tvekan vad felet har varit i detta fallet.
rosefors skrev:Snyggt jobbat men är lite nyfiken över vad som faktiskt har hänt med ventilen? Är det nån som gett nån kvalificerad förklaring? Och kanske framför allt, är det verkligen så att det saknade materialet successivt har blivit bortbränt eller är det en del som har lossnat?Den främsta orsaken till att man "bränner" ventiler som denna är att ventilen inte har tätat mot ventilsätet ordentligt så värmen från ventilen inte kan avledas till cylindertoppen. Ventilen blir helt enkelt för varm och materialet sönderfaller. Den näst främsta är kombination med dåligt ventilspel och felaktig förbränning oftast med alldeles för tidig förtändning gör att avgasventilerna tar stryk av värmen.
Under mina år på 80/90 talet i rallystallet så brände vi en hel del ventiler när vi råkade slarva med ventilspelet och förbränningen. Det såg exakt ut så där, så det är ingen tvekan vad felet har varit i detta fallet.