Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1513235
Hej,

Efter att min syster och hennes gubbe fått uppskattad verkstadsnota till 16 000+ kr för att reparera deras 2010 V70 1,6 Drive e så vill jag undersöka mina möjligheter till att hjälpa till eftersom jag inte har tummen helt mitt i handen. Verkstadsnotan uppgår trots allt till närmare 50% av bilens värde.

I våras fick de problem med begränsad effekt osv, vilket visade sig vara tom eolys tank och fullt partikelfilter.
Felkoder P242F, P2458, P1932, P2585 och P0002. Verkstan fyllde då på vätska och brände ur filtret.

Tyvärr fick detta ingen långvarig effekt, de körde max 200 mil innan felkoderna kom tillbaka. Nu säger verkstan att det kan vara själva Eolystanken kladdat igen och att givaren ej fungerar, något som tydligen är vanligt?

Nu vill verkstan byta tank, och lämna partikelfiltret på rengöring.

Min fråga är
Går det att rengöra dessa tankar/givare på något sätt, eller är det helt ny tank som gäller?
För jag gissar att den måste ha Eolys för att klara avgasvärden, eller går det koda bort ?
Jag har också förstått att oavsett om det bara fylls ny vätska eller om det ska programeras en ny tank, så behöver jag Volvo Vida? Detta verkar finnas i närheten av där jag bor på någon hyrsite.

Jättetacksam för svar och hjälp.
#1513660
Visste inte att det fanns en givare. De mindre bilarna har bara ett "räkneverk" som man nollar i VIDA när man fyllt.
Tanken kan du nog ta ner och göra rent utan svårigheter men det sitter även en pump som kan krångla.
DPF finns många sätt att göra rent. Ev kan du köpa ett billigare ev, beg och byta.
En sista åtgärd är att pyttsa i DPF cleaner i tanken direkt vid tankning så länge man behåller bilen.
#1517110
Hej,

Spenderade dagen i garaget igår och tänkte dela med mig av mina nya erfarenheter.
Hittade ett blogginlägg som visade tillvägagångssättet på en V50 med samma motor, och han har haft goda resultat.

Läste av bilen med Vida som visade följande felkoder
P242F - Askansamlig partikelfilter
P1932 - Bränsletillsatsnivå låg
P2453 DPF Tryckskillnadsgivare inom/utanför gränsvärde
P2455 DPF tryckskillnadsgivare hög

Planerade åtgärder
Rengöra partikelfilter
Se om befintlig eolystank fungerar
Byta tryckskillnadgivare
Ev byta till begagnad Eolystank
Byta olja och filter enligt rekommendation då det är lätt att diesel blandas i oljan vid dessa fel med rusande och havererad motor som följd.

Plockade ut DPF (tog bort tempgivare från filtret) ur bilen och hällde rent vatten bakvägen genom filtret med väldigt dåligt flöde men en herrans massa skit som följde med det lilla vatten som rann igenom.
Fyllde filtret ganska starkt blandad alkalisk avfettning och 60 gradigt vatten som fick dra ca 1 timme. Kopplade tryckluft på eftersidan av DPF och blåste ut allt bakvägen. Spolade sedan kallt vatten igenom filtret blandat med tryckluft tills vattnet som kom ut blev relativt rent och fint.

Tömde filtret så gott jag kunde och återmonterade det sedan.

Varmkörde och läste följande i VIDA
Sotmängd i DPF 0,15 g
Tryckgivare partikelfilter 6 hpa på tomgång

Felkod P1932 - Bränsletillsatsnivå låg fanns kvar.
Jag visste at tanken var full, så jag talade om för bilen att tanken var fullt, nollställde räknaren och tvångskörde ADM pumpen. Tyvärr fortfarande fel.

Bytte tank till en begagnad och vipps så var felkoden borta.
Alltså har tanknivåmätaren i Eolystanken troligen dött, eller kladdat igen när tanken gått tom. Eolys är en väldigt otäck vätska som är både giftig och extremt kladdig när den torkar.
Pluggarna som sitter som stopp på påfyllning och avluftningsnipplarna var så kladdiga att de fick bada i Brakekleen innan spärrarna släppte ordentligt.

Körde ca 8 mil motorväg hem från garaget igår, och väl hemma på uppfarten hade jag 1,81g sotmängd och 6hpa tryckskillnad.

Slutsats
Rengjort DPF på hobbyvis
Bytt Eolystank
EJ bytt Tryckskillnadsgivare då den gamla fungerade med visade fel värden pga tätt DPF
Bytt olja o filter

Vet ej om det går att få liv i den gamla eolystanken igen genom att hälla tex brakekleen i den och skaka runt massor. Jag får se om jag vågar testa... Just nu är den ändå inte värd många kronor...
Återstår att se hur länge detta fungerar, men 8 timmar i garaget ink provkörning och diverse huvudkliande hur Eolystanken faktiskt fungerar hoppas jag att det var värt.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan i framtiden!

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]