Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
#1512749
Har fått ett himla malande oljud i bilen. Det låter verkligen högt, låter som resonans, man måste nästan ha öronproppar på.
Ljudet kommer när man kör typ 50 eller snabbare. Om vrider jätte lite på ratten till höger, typ 10-15 grader så blir det tyst . Är det då troligast att det är vä hjullager som gnäller? Har kollat lite och att sett att bägge dom inre damaskerna på drivaxeln är trasiga, dvs. dom mot växellådan men tror inte att det är orsaken till ljudet. Dom ska givetvis bytas. Dom yttre damaskerna ser fräscha ut och allt är torrt. Inget oljekladd eller liknande. Bilen har gått ca. 22000 mil. Kan det vara en drivknut som är dålig på vänster drivaxel? Har snurrat på hjulet och hållit fjäderbenet men känner inga vibrationer.
av rosefors
#1512763
Eftersom du ändå måste ha av drivaxlarna så kommer du definitivt få svar då genom att snurra på navet när drivaxlarna är av och du hängt av bromsskivan.

Då har du ypperlig möjlighet att byta allt annat ofräscht när du ändå är där.
#1512931
Har lämnat i bilen på en liten lokal verkstad. Han har rivit den bägge drivaxlarna och bägge hjullagren. Hjullagren är totalskrot. Det ena gick väldigt trög och hackade. Det andra gick lite lättare men fortfarande lite trögt och rasslade. och 3st drivaxeldamasker måste bytas. Är nog första gången jag lämnar in en bil på verkstad. Kommer ju inte undan vad delarna kostar men 5000 kr för allt jobb, är det rimligt eller... Bara lite nyfiken ,blir ju ett kostsamt kalas det här.
av rosefors
#1512933
Är 5000kr inklusive delarna? Framlagrena i sig själv står för merparten av dom 5000-kronorna om det är OEM, och just framlager till V70II/P3 verkar va lite av en risk att sätta nått annat än OEM på.
av rosefors
#1512937
Drar ett par personliga åsikter gällande rekommendationer här. Fritt att följa dom.

Från andras feedback verkar det som att framlager till dom bilarna från tredje part har väldigt mycket kortare livslängd än original. Original hjullager fram är levererade av FAG. Jag skulle därför rekommendera att enbart köpa antingen Volvo original eller FAG. På Autodoc kostar ett FAG-lager fram 1200 spänn ca.

Jag skulle också rekommendera att när man byter hjullager även plocka ut ABS-sensorerna. Detta eftersom det är så tight i hålet att korrosion klämmer åt sensorn så att det är mycket hög risk att den går av om man skulle behöva ha ut den. Och går den av är det mycket svårt att få ut resterna utan att skada magnetringen till ABSsensorn som sitter på lagret, och man blir tvungen att byta lager igen.

Passa därför på att plocka ut sensorerna, borsta rent i hålet och sätt tillbaka dom igen om dom fortfarande är hela.

Värt att veta: Det finns också en nyare typ av dammskydd till drivaxlarna som ska hålla ute den värsta skiten från att komma åt magnetremsan. Det är en annan typ av dammskydd med ett annat syfte än vad som suttit på original, och det är inte säkert att dom sitter som dom ska på drivaxlarna, men dom kostar bara en dryg hundring och kan va värt att testa montera på.

I övrigt. Är 5000kr rimligt?

Hjullager: 2 x 1200kr
Damaskerna: dryg hundralapp st = 500kr
Verktyg för att pressa i och ur hjullager = 1500kr
Åtkomst till press = 500kr.
Permaquicktång = 200kr
-----------------------
tot = 5100kr minimum om du skulle göra arbetet själv.
#1512941
Har inga bra verktyg för att fixa detta. Ex.vis ingen press och tröttnat lite på att ligga under bilen, därför blev det verkstad. Åker reservbilen under tiden, en Amazon 70:a. Den har jag skruvat ihop från scratch. När jag köpte Amazon fanns 3 saker monterat på den. framruta, bakruta och instrumentpanel resten var bortplockat. Fick ihop den och besiktigad för all framtid eller att farbror blå säger något annat, så nog har man skruvat alltid. Men Amazon är nog väldigt lättskruvad om man jämför med S80 :-) förutom tum bultar.
av rosefors
#1512942
Mackansglt skrev:5000 kr är bara arbetet utan delar.
Ok. Det är inte en helt orimlig prissättning ändå. Det är lite att pilla med om man ska göra rent spindlarna , dela på drivaxlarna och lite så om dom gör ett ordentligt arbete. Det förutsätter att dom har rätt pressplattor till att kunna pressa i och ur lagren. Har dom inte det riskerar dom att skada det nya lagret när det ska i.

Säg åt dom att ta en slipborste på borrmaskin och göra rent/få bort all rost på insidan av spindeln där drivaxeln sitter i lagret, EFTER att dom tagit ur ABS-givarna. Detta för att färre gamla rostpartiklar ska samlas kring ABS-sensorn. Borsta/fila rent hålen där ABS-givarna sitter. Om inte stabilisatorstagen är relativt nya, passa även på att byta dessa så att det blir mycket lättare att skruva av dom när man behöver rota med nått i framvagnen i framtiden.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]