Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robbis
#1510418
Har en v70 09a, där bakluckan har en tendens att falla ner efter någon minut vid öppnad lucka. Detta händer inte alltid men rätt ofta endå . I mitt fall vet jag hur man själv monterar ner och sätter på tex: nya gas-dämpare osv. Har dock ej öppnat upp takduken och kollat läget där. Men jag har hört att min bil ska ha bara en dämpare som går på en elektriskt motor med hjälp av olje tryck???, Nåväl luckan öppnar perfekt och fungerar så till den faller ner sakta och låser som den ska. Min fråga är har bil jäkelen en eller två dämpare?, så att huvuddämparen lyfter luckan och sedan är det en liten gas dämpare som hjälper till att hålla luckan upp tills man trycker på knappen för att stänga luckan?. bilen är en momentum eller vad det nu heter. Någon som har råkat ut för detta innan och har ett en synpunkt eller tips vad man ska kunna göra åt det själva.

:bored:
#1510976
robbis skrev: lör 03 sep 2022, 12:10 Å tackar för denna info, och vad bra film om hur man byter dessa dämpare. :-) mvh Robban
om du inte har bråttom finns dom här: https://www.mister-auto.se/gasfjader-ba ... us/437135/ , just nu har dom även 20% off(Ma20) - köper du dessa via deras app får du även gratis frakt så du sparar flera hundra lappar. nästan varje vecka har dom även 25% rabattkod också.
Användarvisningsbild
av robbis
#1512315
Nu har jag köpt nya gas-dämpare , ska montera på dom snart och hoppas detta hjälper?. återkommer om det var jobbit att byta dom. någon som har ett tips på vertyg som man lossar klämman när man tar av dämparen längst in? eller eller annat . hur som helst tackar er här för info mm :-)
#1512356
Se till att ha något att spärra luckan med i öppet läge. Annars ramlar den kvickt som attan när du får loss en gasfjäder.
Typ en "tvåtumfyra", som det hette förr.
Användarvisningsbild
av robbis
#1512846
Hej alla, Nu har jag bytat dom där dämparna. vilken jäkla ställning man fick jobba i för att byta dom. Nåja inga ben brutna eller så hehe. Ja jag tog ett kvast skaff att stötta upp luckan, sen undrarde fru i huset var fanken är min skurkvast. Okej det var lite klurigt att få av dämparna men att sätta på dom var helt okej. Gjorde i stor sätt som videon visade och allt blev bra. Kan bara tackar er alla här för hjälpen och återkommer när nästa fel dyker upp på kärran :-D mvh Robban
Användarvisningsbild
av robbis
#1512955
har en annan fråga ang. Den korta gummilisten som sitter på själva bakluckan, går från toppen på luckan ner vid sidan på luckans övre del. ca: en halv meter lång som seden svänger kraftig i vinkelen uppe på luckan. Undrar om någon känner till att dom lostnar vid frost osv. har försökt trucka dit skiten men den vill inte hålla sig kvar där? limma ? , vet ej om dom är för limmade från fabriken , i allafall värkar det vara omöjligt att få den gammla att fästa i skåran där den ska sitta. :-(

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]