Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1509079
herrliljekvist skrev: Okej, tack! Då kanske man ska sikta på en D5, låt säga -11 eller -12? Pigg motor och sport billigare än 2.4D? Eller tycker du att en 2.4D trumfar D5an?
Skall man ligga och pendla hade jag valt 2.4d 2010 pga lägre inköpspris. Du får i princip samma bil som om du skulle välja 2012 D5.
Tycker 2.4d i 2010 räcker till motormässigt men vill man ha mer hade jag inte valt Polestar som nämns utan annan leverantör där man får mer hk till ett lägre pris.
Skatten på en 2010 ca 3600 och landsvägskörning i laglig fart drar den under 0.6 l/mil (manuell).
Vår har dragit 0.58 (uppmätt via pump och körd sträcka) i sommar då vi kört runt en del i Sverige och legat ca 10km över skyltad hastighet och inkluderat lite stadskörning.
#1509126
Momentum skrev:Skulle tro att D3:an i detta fallet är 2-liters varianten av motorn...
Mycket möjligt. Det har jag inte kollat för S80. Men för XC70 användes 2,4-liters D3, när bilen var utrustad med AWD. Framhjulsdrivna varianter hade 2,0-liters D3. Där finns kanske inte heller Polestar då.
#1509250
"Just my two cents":

Har bara provkört D5 från 2008 (V70 iofs), men den ville jag aldrig ha haft.
Möjligt att jag är lite bortskämd, men den var väldigt trög. T.ex. från stillastående in i en rondell var det inte kul.

Min V70 D5 2011 är en helt annan bil.
Ok, inte så snabb reaktion som en bensinbil när du trycker på gasen, men sedan är det bra acceleration.
Mycket bra vid omkörningar t.ex. (Ibland lägger jag också i sportläge på växellådan innan omkörningar.)

Jag provkörde också en XC70 D3 (modell 2012 tror jag) och den var ganska pigg, mycket piggare än V70 D5 2008.
#1509268
Sportläget fanns inte heller på en D5 från 2008. Det gör växellådan rappare i reaktionerna. Jag använder det också ibland, om jag exempelvis ska köra ut på en väg med mycket trafik, där jag kanske är tvungen att ha mindre marginal än jag egentligen vill, och därför måste sticka iväg snabbare för att inte vara i vägen. Samma resonemang gäller förstås vid omkörningar där det finns mycket mötande trafik.
Tittar man på kurvorna för en D3 och D5 från 2012 är det framförallt vid varvtal över 3000 r/min som D5:an har ett övertag.
#1509277
Skulle jag pendla 12 mil om dagen skulle jag välja en bekäm bil med låg förbrukning och låg skatt. Tex en S80 D3 manuell fwd med sköna stolar och bra stereo. Då åker man som en kung.

En XC70 D5 Automat däremot är ju perfekt om man ska lasta mycket, dra tunga släp och gillar gasa med AWD på halt underlag.

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]