Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennyBoffa
#1508957
Googlar man typ "reset ECU" så hittar man otroligt många sidor/videor där man uppmanas koppla bort batteriet, och sedan koppla samman kablarna en stund för att återställa ECU/ECM, och många som menar att det funkar bra för dom när man t.ex. bytt nån sensor som gör att ECU måste återlära.

Har ett par trådar här på forumet med lite problem, och jag tänkte att denna metod nog skulle funka för mig efter bl.a sensorbyte på min v70 drivE 1.6D -11, men oavsett vad jag gör så är det som att den aldrig "tappar" minnet i ECU/ECM. kan ha kablarna kopplade i timmar utan framgång.

Även testat varianten med att bara låta batteriet vara urkopplad över natten, men lika förbannat så verkar den behålla värden etc.

Misstänker att min vevaxelgivare har blivit knasig nu då bilen inte startar, (klantade mig och startade motorn med säkringen för ECM/motorstyrenhet urkopplad). Så hade vart intressant om det gick att "återställa" värdena för att se om det gjorde nån skillnad.

Så jag är nyfiken på om andra lyckats med denna variant på sina bilar? Kanske främst på nyare bilar då eftersom de flesta som jag läst om som använt metoden framgångsrikt oftast verkar haft lite äldre bilar (typ 2000-2008 som det verkar).
av dannesk
#1508982
Du ska ju ha en OBD2 läsare och läsa ur och radera felkoderna, inte bryta strömmen, är koden satt så finns den kvar oavsett.
av KennyBoffa
#1509073
Jag har OBD2 läsare och har raderat koder etc. Men det handlar inte riktigt om det.

Jag läste jag att jag bör återställa DPF sensor efter byte, alltså inte efter att ha fått någon felkod, utan mer generellt för att ECM inte bara ska köra på gamla sensorns värde om de inte stämmer längre osv. Därav anledningen till att jag försökt göra en "hard reset" som det uppenbarligen kallas.
av Doomis
#1509078
Det där är ett sk fattigmans trolleri! En ren hörsägen som strömmat genom det virtuella pannrummet. Förr så kunde man läsa om att lägga in en stulen stereo i frysen i minus 20, så skulle koden vara borta efter 1 vecka. Eller laga små kall-lödningar genom att kasta in den trasiga delen i ugnen på 275 grader i 10 minuter. Allt på internet är inte sant!.

Det är inget nedlåtande riktat till Dig Kenny eller kritik , utan jag blir så himla sne på sån där skit.

Adaptioner kan bara göras med dator och VIDA då det krävs ett sändningskommando till styrenheten.(Det går säkert göra med CDP-PRO,Meko-tech eller motsvarande enhet också)

Det enda du kan göra med Vida(specifikt) och ECU(D4164T) är följande:
Adaption av EGR-ventil.
Nollställning av räknaren för partikelfiltret.
Adaption av spjällenhet.
Samt en framtvingad "regenerering" förbränning av sotpartiklar.
av KennyBoffa
#1509122
Doomis skrev:Det där är ett sk fattigmans trolleri! En ren hörsägen som strömmat genom det virtuella pannrummet. Förr så kunde man läsa om att lägga in en stulen stereo i frysen i minus 20, så skulle koden vara borta efter 1 vecka. Eller laga små kall-lödningar genom att kasta in den trasiga delen i ugnen på 275 grader i 10 minuter. Allt på internet är inte sant!.

Det är inget nedlåtande riktat till Dig Kenny eller kritik , utan jag blir så himla sne på sån där skit.

Adaptioner kan bara göras med dator och VIDA då det krävs ett sändningskommando till styrenheten.(Det går säkert göra med CDP-PRO,Meko-tech eller motsvarande enhet också)

Det enda du kan göra med Vida(specifikt) och ECU(D4164T) är följande:
Adaption av EGR-ventil.
Nollställning av räknaren för partikelfiltret.
Adaption av spjällenhet.
Samt en framtvingad "regenerering" förbränning av sotpartiklar.
Hehe, ingen fara,man vill såklart tro på sånt. :)

Just dom grejjerna kan jag faktiskt göra med mina diagnosverktyg (förutom kanske adaption av spjällenhet). Men inte typ nån inställning där jag berättar för ECU att jag bytt sensor till DPF. Så med andra ord;: kan ens en verkstad då göra en sån inställning? Eller är det också en internet-idé att man ska göra en sån inställning efter byte?

Har läst ett gäng såna rekommendationer, typ : "Can I replace my sensor myself?
You can replace the sensor, once replaced if the sensor is not adapted/programmed to the vehicle, the ecu will think the old sensor is still fitted, if not fitted correctly can cause further issues and cause your DPF to block." från https://www.dpfspecialist.co.uk/our-ser ... placement/

Är det rent skitsnack då?
av Doomis
#1509135
Ja nu finns det ca 10 000 olika motorsystem. En Wärtsilä t.ex har 10 DPF sensorer. Det är lite ur sitt sammanhang just den där texten och vilket system han menar. En mer generell text om du frågar mig , Men inte är det ett tidigt Volvo system i alla fall.

En D4164T har endast 1 tryckgivare och ECU jämför enbart trycket före och efter partikelfällan. Denna signal övervakas av ECU kontinuerligt och att sensorn följer ett beräknat värde utifrån motorprogramvaran. Sensorn är en dum sensor. Du kan byta ut den hur många gånger som helst. ECU kommer följa det beräknade värdet oavsett.
av m2c
#1509264
Nu är jag kanske helt ute och cyklar här, men om det är fel på vevaxelgivaren så kan du dra ur den. Bilen kommer bli svårstartad, men kommer ändå starta tillslut och beräkna vevaxelns position via kamaxelgivaren.

Dock tror jag som ovan att det inte finns nån kalibrering av vevaxelgivaren att göra. Samt att det borde vara ofarligt att försöka starta bilen utan ström till ECU.
av Cox
#1509318
Men herregud, sluta spekulera läs ut felkoder och agera efter dessa. Annars kan man ju lika gärna byta ut rubbet under huven tills allt funkar igen.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av Erik Å
#1509485
KennyBoffa skrev: tis 16 aug 2022, 22:41 Så jag är nyfiken på om andra lyckats med denna variant på sina bilar? Kanske främst på nyare bilar då eftersom de flesta som jag läst om som använt metoden framgångsrikt oftast verkar haft lite äldre bilar (typ 2000-2008 som det verkar).
Jag råkar ha en bil av årgång 2000. Redan då hade flertalet styrenheter fått interna flash/eprom-minnen vilket innebär att data inte går förlorade bara för att man kopplar bort batterispänningen.
Men aktiva felkoder nollställs på flertalet styrenheter (undantag airbag) och adaptering för tomgångsvarv och lambdareglering går tillbaka till "factory default". Mjukvaran var gjord så med avsikt, det hade varit fullt möjligt att hämta även dessa parametrar från flashminnet då elektroniken varit spänningslös.. Lagrade (icke aktiva) felkoder ligger däremot kvar.
Om man frångått denna princip på senare årgångar har jag ingen aning om :-)
av Doomis
#1509497
Det är väl klart att viss data av relevans sparas, annars skulle ju var enda bil gå dåligt så fort man gör den strömlös om den tappar minnet.
Men i detta fallet har strömlös ingen som hels inverkan. ECU sparar inte konditionen på en komponent eller dess värde så som en vevaxelgivare eller trycksensor. Det är fasta värden och dom ska hålla sig inom sina gränsvärden, thats it!

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]