Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1508925
Häromdan drog jag ett hyfsat tungt släp och gasade på lite för att komma upp i fart.
Då kände jag hur det slog/pulserade i golvet/gaspedalen säg kanske ett slag per hjulvarv.
När släpet hade kopplats ifrån var symptomen borta.

Vad kan det ha varit?
Bilen är en 2.5FT med aut låda
#1509560
Det kan också vara att drivhjulen började spinna och att antispinn / stabiliseringssystemet kickade in för att motverka. På torr asfalt lever det om ganska bra om detta system vid spinntendens. En gul varningslampa blinkar i huvudinstrumentet när DSTC-systemet jobbar.
#1509605
Visst kan den spinna loss. Tungt släp och lite för tung gasfot så händer det att det, särskilt om det är lite fuktig asfalt eller grus. Om det är det i detta speciella fall är svårt att säga, men en möjlig förklaring.
#1509648
Ja det är inga som helst problem att få DSTC att aktivera om man har litet bråttom och duttar till gasen en smula för mycket. Hände senast för några veckor sedan när jag drog en tung skylift efter bilen och hade litet bråttom att lämna tillbaks i tid. Utan släp griper systemet in mera subtilt vid kraftigt gaspådrag och resultatet känns mer som ”torque steering”.
#1509696
Kicka ur antispin och gasa på så får du se på fan visst spinner det :-)
#1509704
Jag tycker det där DSTC-systemet funkar hyfsat för att tygla kraften vid litet större gaspådrag, allt från vinterväg till torr sommarasfalt.

Utan detta system är det lätt hänt att det drar iväg för mycket åt oväntat håll när man drar på ordentligt med en rent framhjulsdriven bil och rejält med pulver under huven. Vissa kallar det ”torque steering”-effekter, skulle säga att DSTC gör det hyfsat lätthanterligt.

Bakhjulsdrivna bilar eller AWD, inga dylika effekter. Det är främst vid ren framhjulsdrift där kan man stöta på detta med ”torque steering”, att det känns litet som att den drar till höger eller vänster när man drar på rejält. En vanesak att hantera men tycker DSTC bidrar fint här jfr med att köra med det urkopplat.

Det tar inte bort ”torque steering”-effekten men verkar kunna minska den fullt tillräckligt.

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]