Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalemilalle
#1508491
Gav mig på att byta skivor och belägg bak på en xc70 -08 (30k mil) med elektrisk p-broms.

Inledde med vad jag i efterhand inser var ett misstag - hade p-bromsen aktiverad. Visade sig sen att ena kolven (hö bak) var så långt ute den kunde komma, medan den andra var tillbakadragen.

Efter att ha fått kapa diverse rostiga bultar fick jag av allt och på allt igen, ända fram till oken skulle på. Ena kolven (hö bak) har vid det laget helt ploppat ut, där har det också runnit ut en del bromsvätska. Vä bak åker varken in eller ut med 9v-batteritricket. Efter att ha passat in höger kolv så vill den inte heller röra sig åt något håll trots att jag kör motorn med 9v batteri.

Kanske ska prova avlägsna motorn och skruva in kolven bakifrån, men t30-skruvarna är så fruktansvärt rostiga så är väl tveksamt om jag får lös dem ens…

Så vad göra? Beställa nya ok? Eller är det värt att försöka få in kolvarna på de gamla? Damaskerna ser ok ut. Om jag tar loss oken helt, måste jag då lufta? Har aldrig gjort det och nipplarna är som allt annat rostiga som fan. De lär väl bli runda snabbt om jag försöker öppna…
av rosefors
#1508526
Även om motorn till parkeringsbromsen går måste du trycka in kolven manuellt. Motorn drar inte in kolven. Den trycker bara ut den.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1508532
På min bil plockar jag bort parkeringsbromsmotorn när jag gör service på bromsarna, vilket jag gör varje gång jag skiftar mellan sommar- och vinterdäck. Då är det aldrig något problem med skruvarna till bromsmotorerna och dessutom håller jag koll på hur det ser ut där innanför.
På kära damens bil, som köptes begagnad, var de redan så illa att jag blev tvungen att skära upp mejselspår i skruvarna för att få ut dem första gången jag ville ta av dem. Sen fick jag sätta i nya, förstås. De har fungerat sen dess.
av Kalemilalle
#1508541
Tack hörni. Har kört den i ändläget inåt med batteri, när jag försöker trycka in med tving tar det stopp med ca 2cm kvar. Har tryckt rätt kraftigt men det är stopp. Har testat köra ut o trycka in så några gånger för att motionera men kommer inte längre. Ska jag bara lägga på mer kraft eller måste skiten demonteras?
av Reza1993
#1509601
Om du har tid och plats för att demontera så gör hellre det. Jag lämnade in mina till en kille som var mekaniker och var där på plats när han bytte mina belägg.
Just på vänster bak när han kopplade på dator att dra tillbaka kolven så gick den inte hel in och han fick in det med tvång och det slutade att jag fick problem med bromsarna nu och har jag beställt både renoveringssats plus nya belägg och nya skivor och den gången ska göra själv och inte lämna till nån.
Problemet var att jag sa inget till killen som mekat med min bil var att jag litade 100% på han för att han var mekaniker.

Så jag rekommenderar att demontera det.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]