- mån 08 aug 2022, 21:29
#1507912
Bensin och etanol är ju samma sak i det fallet det är en FFV. (Volvo och Fordspråk för alternativbränsle) Det är samma sak med motoroljor till FFV (i alla fall vissa oljefabrikat) Om man har en FFV kan man leta sig fördärvad efter vilken oljesort man skall ha i sin etanolbil. Det finns inga tabeller för specifikt E85-motorer. Dom är ju byggda för att kunna köras på antingen enbart bensin eller enbart E85 eller en valfri blandning däremellan. Man skall inte behöva byta olja bara för att man byter bränsle.
Då tar jag den slutsatsen att en bränslevärmare fungerar lika bra på båda bränslena eller en blandning därav. Det borde t.o.m. fungera bättre då etanol inte sotar i någon större utsträckning.
Sedan kan jag berätta att jag har haft en bil med både elektrisk och bränsledriven motorvärmare. Så här var det: Det var en leasingbil (jag var resemontör på Tre Korvar). Man skulle lämna tillbaka den bilen som jag hade haft från början, en Volvo 245 -90 eller kanske -91 (?) "Du får ta den där i stället" sa dom till mig. Det var en 245 -92 som hade gått 3000 mil. Den hade bränsledriven värmare. Men jag hade ett garage med stängd port. Där får man inte köra bränslevärmare. Därför fick jag en elektrisk värmare till bilen och hade på så vis båda möjligheterna efter hur det var på den plats jag hade parkerat när jag var ute på jobb.
Och en detalj till med bränslevärmare. SAAB Biopower, deras namn på E85-bilar, levererades efter kundens önskan med antingen bränslevärmare eller elvärmare. Jag har inte haft någon modern SAAB, men jag vet att det var så. Det fanns ju ett antal andra fabrikat med FlexiFuel, VW, Renault, Pegeuot, Ford och några till. Hur det var med dom vet jag inte. Kanske någon annan vet?
Mer detaljer att lägga på hyllan för överflödigt vetande: Volvomodellerna med 1.8F och 2.0F, FFV- Fordmotorn, hade så "ovanligt" som en riktig gammaldags insticksvärmare. Dom anses ju vara dom mest energieffektiva i detta sammanhanget. Värmeslingan sitter direkt i kylarvattnet som cirkulerar i motorblocket. Det blir minst värmeförluster på det viset. Det är ju annars ganska ovanligt på dagens bilar där konstruktörerna har jagat millimetrar och gram. Det finns ingen plats för någon insticksvärmare.