Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1507862
För just F-motorerna då, eller? Jag är inte säker, men jag har för mig att när jag köpte min diesel 2012:a gick det att lägga till elvärmare, om man ville ha båda av någon anledning.
av rosefors
#1507905
I sitt grundutförande är webastovärmaren i en diesel konfigurerad som en tillsatsvärmare som bara fungerar när motorn är igång. Det går alltså inte att köra webaston samtidigt med motorvärmare på el vid parkering, i det utförandet. Det går dock att konfigurera om den till en parkeringsvärmare efteråt.

Som jag förstått det gick det inte att konfigurera en bil ut från fabrik med både parkeringsvärmare och motorvärmare samtidigt eftersom den totala effekten skulle bli för hög. Det ska dock ha gått att eftermontera motorvärmare men eftersom F-modellerna har motorvärmare i sitt grundutförande, som jag antar är från fabrik så borde det inte finnas F-modeller som har webasto över huvud taget givet det som redogjordes för ovan.

Vet inte om det även är begränsat bränsletypen. Det finns iallafall ingenting i dokumentationen för webasto TermoTop-V att den funkar med annat än Diesel och Bensin. Etanol nämns över huvud taget inte i specifikationerna.
av Doomis
#1507909
F motorerna fick ju även PTC element som standard. Eftersom bränslevärmare inte gick att få till dessa motorer, precis som du nämner.
Om man har original monterad motorvärmare och bränslevärmare så blir det 2 olika timerlägen i menyn där man antingen väljer el eller bränsle, man kan aldrig köra båda samtidigt.
av Rådlös
#1507912
Bensin och etanol är ju samma sak i det fallet det är en FFV. (Volvo och Fordspråk för alternativbränsle) Det är samma sak med motoroljor till FFV (i alla fall vissa oljefabrikat) Om man har en FFV kan man leta sig fördärvad efter vilken oljesort man skall ha i sin etanolbil. Det finns inga tabeller för specifikt E85-motorer. Dom är ju byggda för att kunna köras på antingen enbart bensin eller enbart E85 eller en valfri blandning däremellan. Man skall inte behöva byta olja bara för att man byter bränsle.
Då tar jag den slutsatsen att en bränslevärmare fungerar lika bra på båda bränslena eller en blandning därav. Det borde t.o.m. fungera bättre då etanol inte sotar i någon större utsträckning.

Sedan kan jag berätta att jag har haft en bil med både elektrisk och bränsledriven motorvärmare. Så här var det: Det var en leasingbil (jag var resemontör på Tre Korvar). Man skulle lämna tillbaka den bilen som jag hade haft från början, en Volvo 245 -90 eller kanske -91 (?) "Du får ta den där i stället" sa dom till mig. Det var en 245 -92 som hade gått 3000 mil. Den hade bränsledriven värmare. Men jag hade ett garage med stängd port. Där får man inte köra bränslevärmare. Därför fick jag en elektrisk värmare till bilen och hade på så vis båda möjligheterna efter hur det var på den plats jag hade parkerat när jag var ute på jobb.
Och en detalj till med bränslevärmare. SAAB Biopower, deras namn på E85-bilar, levererades efter kundens önskan med antingen bränslevärmare eller elvärmare. Jag har inte haft någon modern SAAB, men jag vet att det var så. Det fanns ju ett antal andra fabrikat med FlexiFuel, VW, Renault, Pegeuot, Ford och några till. Hur det var med dom vet jag inte. Kanske någon annan vet?
Mer detaljer att lägga på hyllan för överflödigt vetande: Volvomodellerna med 1.8F och 2.0F, FFV- Fordmotorn, hade så "ovanligt" som en riktig gammaldags insticksvärmare. Dom anses ju vara dom mest energieffektiva i detta sammanhanget. Värmeslingan sitter direkt i kylarvattnet som cirkulerar i motorblocket. Det blir minst värmeförluster på det viset. Det är ju annars ganska ovanligt på dagens bilar där konstruktörerna har jagat millimetrar och gram. Det finns ingen plats för någon insticksvärmare.
av rosefors
#1507924
Rådlös skrev:Bensin och etanol är ju samma sak i det fallet det är en FFV. (Volvo och Fordspråk för alternativbränsle) Det är samma sak med motoroljor till FFV (i alla fall vissa oljefabrikat) Om man har en FFV kan man leta sig fördärvad efter vilken oljesort man skall ha i sin etanolbil. Det finns inga tabeller för specifikt E85-motorer. Dom är ju byggda för att kunna köras på antingen enbart bensin eller enbart E85 eller en valfri blandning däremellan. Man skall inte behöva byta olja bara för att man byter bränsle.
Då tar jag den slutsatsen att en bränslevärmare fungerar lika bra på båda bränslena eller en blandning därav. Det borde t.o.m. fungera bättre då etanol inte sotar i någon större utsträckning.

Sedan kan jag berätta att jag har haft en bil med både elektrisk och bränsledriven motorvärmare. Så här var det: Det var en leasingbil (jag var resemontör på Tre Korvar). Man skulle lämna tillbaka den bilen som jag hade haft från början, en Volvo 245 -90 eller kanske -91 (?) "Du får ta den där i stället" sa dom till mig. Det var en 245 -92 som hade gått 3000 mil. Den hade bränsledriven värmare. Men jag hade ett garage med stängd port. Där får man inte köra bränslevärmare. Därför fick jag en elektrisk värmare till bilen och hade på så vis båda möjligheterna efter hur det var på den plats jag hade parkerat när jag var ute på jobb.
Och en detalj till med bränslevärmare. SAAB Biopower, deras namn på E85-bilar, levererades efter kundens önskan med antingen bränslevärmare eller elvärmare. Jag har inte haft någon modern SAAB, men jag vet att det var så. Det fanns ju ett antal andra fabrikat med FlexiFuel, VW, Renault, Pegeuot, Ford och några till. Hur det var med dom vet jag inte. Kanske någon annan vet?
Mer detaljer att lägga på hyllan för överflödigt vetande: Volvomodellerna med 1.8F och 2.0F, FFV- Fordmotorn, hade så "ovanligt" som en riktig gammaldags insticksvärmare. Dom anses ju vara dom mest energieffektiva i detta sammanhanget. Värmeslingan sitter direkt i kylarvattnet som cirkulerar i motorblocket. Det blir minst värmeförluster på det viset. Det är ju annars ganska ovanligt på dagens bilar där konstruktörerna har jagat millimetrar och gram. Det finns ingen plats för någon insticksvärmare.
Det är olika blandförhållanden bensin vs etanol. Det finns ingen sådan logik i webasto TT-V för att ta hänsyn till en sådan variation vad jag läst mig till i den dokumentation som finns tillgänglig.

Vet inte riktigt vad volvo 240 från 80-talet tillför till dagens designlösningar. SAAB kör väl dessutom Ebersprächer så också helt annan design som saknar relevans.

Ang insticksvärmarens förträfflighet så har inte P3 den verkningslösa blockvärmaren som P2 hade utan en slangvärmare som sitter vid värmeväxlaren som är bra mycket effektivare. Möjligen inte exakt lika bra som en insticks-typ men nog nära på.
av Doomis
#1508014
rosefors skrev: Ang insticksvärmarens förträfflighet så har inte P3 den verkningslösa blockvärmaren som P2 hade utan en slangvärmare som sitter vid värmeväxlaren som är bra mycket effektivare. Möjligen inte exakt lika bra som en insticks-typ men nog nära på.
Samtidigt så har dom på Volvo/Fomoco även förbättrat flödet i värmesystemet genom en elpump som cirkulerar vattnet undertiden elmotorvärmaren är aktiv.
av RdesV70
#1508790
Pratat med Bilbolaget och då de inte fanns på min rekommenderade dom ett annat bolag för en utomstående värmare, dom skulle ha 35000:- för att koppla in.
XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, […]

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]

Hej! Jag har en Volvo XC90 3,2 aut 2007 (facelift)[…]