Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Maskinarn
#1504720
Behöver er hjälp då jag kört fast.
Bilen är en V70 2012, 2.5 FT som gått 19k.
Lång story men det är kanske bäst att ta det från början.
Frun hade bilen och skjutsade svärmor till stugan. Bilen började varna i tur och ordning för: antisladd - service erfodras, bromsfel - stanna omedelbart och sen reducerad motoreffekt - uppsök verkstad (eller liknande).
Efter detta gick bilen nån kilometer innan den stannade och inte gick att starta igen. Bärgare tillkalades och bilen hamnade på den lokala verkstan.
Verkstan ringer mig efter 1 dag. Då har de laddat batteriet, försökt läsa ut felkoder men inte hittat nåt och bilen startar.
Verkstan kör bilen varje dag i en veckas tid utan att kunna upprepa felet.
Jag hämtar bilen och kör hem den (ca 12 mil). Inga fel. Kör bilen till jobbet 2 dagar (7 km enkel resa). Inga problem.
Kör bilen till mataffären och på hemvägen får jag: Antisladd - service erfodras. Tar mig hem.
Bilen står någon dag innan jag med en enkel felkodsläsare går ut för att se om jag kan hitta nån felkod. Flyttar bilen då den stog lite dumt till. Slår av och sticker in OBD2-kontakten och får en hel radda med meddelanden i DIM: Bromsfel - stanna omdelbart, Reducerad motoreffekt, etc. Bilen startar inte.
Sen dess har den varit mer eller mindre "död".
Den vaknar när man öppnar dörren. Slår man på tändning får man "För att starta trampa ner kopplingpedal" och sen kommer hela raddan av fel igen (bromsfel, motoreffekt, startspärr).
Jag har lånat hem en DICE och anslutit VIDA men kommer nu inte vidare.
Jag för inte ut någon specifik felkod men har tagit denna skärmdump på noderna.
Kan någon hjälpa mig med vad jag skall gå vidare med?
Bild
av Doomis
#1504725
Av bilden och döma så har du förlorat kommunikationen på HS-CAN. Det berör just dessa styrenheter. Alla styrenheter på MS-CAN fungerar ju däremot.
Jag skulle nog koncentrera mig på CEM under handskfacket. Luktar vattenskada.
Användarvisningsbild
av Maskinarn
#1504798
OK, då kollar jag CEM.
Tack för tips.
Beteendet att den krånglade och sen var OK, är det typiskt för vattenskada?
Jag återkommer när jag skruvat att kikat. Det blir ju massor av frågor som tex hur jag installerar en ny CEM och får den synkad med min bil.
Nån som har nåt trådtips om detta?
av Doomis
#1504810
Ja, det var ju skönt. Det är ju en ganska dyr och krånglig procedur annars.

Troligtvis är det då strömförsörjningen eller kommunikationen till HS-styrenheterna under kallzonen.(ECM och BCM bl.a)som du har felet.
Som det har skrivits en del om här, är ju kabelhärvan under batteriet, väl känt att folk har haft problem med avbrott där under. Det kostar ju inget att titta där i alla fall.
Du kan läsa de gröna styrenheterna ,så då är jag lite intresserad varför du inte ser felkoder på de andra?
Eftersom styrenheterna har börjat fungera efter verkstaden så vill jag gärna se hur tidlinjen ser ut på dessa styrenheter. Där ska det absolut synas.
Användarvisningsbild
av Maskinarn
#1504820
Senaste nytt:
* CEM tillbaka i bilen efter visuell inspektion (som såg bra ut)
* Kollade efter skadade kablage i kallzon och under batterilåda och hittar inget uppenbart fel.
* ECM sitter ju på motorn (i luftintaget) då det är en 2.5 FT och där har jag inte öppnat (än)
* batteriet tillbaka efter inspektionen
* fick också för mig att koppla in VIDA och göra en ny utläsning.
Detta gav en några felkoder att gå vidare med
CEM-U00188 HS-CAN kommunikationsbuss - Buss-/meddelande - Bus off
CEM-U010000 Utebliven kommunikation med styrenhet motor (ECM)
CEM-U000111 HS-CAN kommunikationsbuss - Generellt signalfel - för låg signal
se bild nedan.

Tips om var jag skall fortsätta?
Jordfel eller kablage-skav/avbrott?

Gjorde också ett startförsök och bilen startar (men svarar inte på gas).

Bild
Användarvisningsbild
av LeifA
#1505069
Jag har varit med om något liknande och då var det en säkring i lådan i motorrummet och då under de vanliga överst, man måste lyfta upp översta lagret.
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]