Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
#1504566
Håller på med att demontera motorn ur XC:n alla goda rår emotages tacksamt ligger på backen har en sk Qicklift och motorlyft men motorok mekat en del men det här ser inte vettigt ut...
av TClaesson
#1504620
Jag vet inte om det är några stora skillnader på en xc70 d5 2012 jämfört mot en 15?

Men efter bytet av kopplingens slavcylinder i morsans sådan förra sommaren så känner jag rent spontant att det lättaste för dig måste vara att släppa ner motor och växellåda nedåt.
För att få ur växellådan på den där så fick jag riva hela fronten, hjulupphängningar, subframe, vinkelväxel m.m
Jag använde en s.k motorbalk med 2st justerbara upphängningar som stod tvärs över motorutrymmet.
Hade du haft en sådan balk så tänker jag mig att du skulle kunna koppla loss och hänga upp hela drivpaketet och därefter rensa bort hjulupphängningar och subframe, avgas m.m
Sedan borde det vara ganska enkelt att sänka ned din servicelyft och ställa av motorpaketet på golvet eller ännu bättre på en lastpall om lyfthöjden tillåter sedan när man höjer upp liften igen.
Jag hade inte tillgång till någon lift, utan jag använde motorbalk, domkraft och pallbockar.
Bara en tanke ifrån min sida, det känns trångt att dra motor och växellåda uppåt, det har jag gjort på 850/x70 men så ser det också helt annorlunda ut..

Mvh
av oldtimersmc
#1504636
Har en motorlyft på hjul så jag kan lyfta i lirka samt ett motor ok så det går att tillta motor och växellådepaketet.
bilen står ute på en portabel "Quicklift" så det finns inget utrymme för att plocka ur motorn den vägen men man måste ju ta ner subframe för att komma åt fördelningslåda och ihoprostade avgassystem mm
Ett riktigt afroamerikanskt jobb...
Behöver bilen till jobbet så goda råd är dyra har några semesterdagar kvar men är tvungen att dra till norrland några dar har lovat bort mig och sådant är en hedersak!
av oldtimersmc
#1504664
Ja man får plocka bort det mesta från motorn mm Måste ju ta ner ramen för att komma åt fördelningslåda avgasystem turbo grenrörmm vet inte men enligt Haynes så skall motorn uppåt är iofs inte en XC så det kan ju bli så att motorn o växellådan skall först hänga sen ner för att ställas på högkant så att man kan lyfta upp den? nej nu blir det till att dra norrut till Cox fina hemtrakter :-)
av oldtimersmc
#1505679
Ja det kan man men man vet inte vad som har gått åt helvete med en motor som fått en sådan åktur, fått tag på en som gått 7500 mil ock den är betald.
Men Doomis har du gjort det?
Jag har renoverat många motorer men då har det funnits plats runt ( den sista var en Oldsmobile 455:a 7.5 liters v8 stor som en frysbox) men det här är ngt helt annat.
Mekarbibeln säger lyftupp...

Vill veta hur de som lyft upp har hanterat det eller är jag ensam...
av Doomis
#1505695
Om jag säger så här. Jag har lyft upp motorer och jag har lyft ned motorer allt beror på vilket jag finner enklast. På en Volvo D5 skulle jag inte tveka att ta den uppåt. Jag skulle skita och att ta ur lådan. och låtit den hänga kvar. Ta bort huven så det finns plats att jiggla ur den.

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]